Vyzvědačka

Paolo Coelho

Nie je to klasický Coelho, ale…

Mata Hari. Každý o nej počul, no len málokto vie podrobnosti z jej života. Aká vlastne bola? Sú teórie o špionáži niečím podložené? Skutočne bola prostitútkou? A môžeme to vlastne dnes – po takmer 150tich rokoch od jej narodenia – ešte zistiť?

Paulo Coelho sa snažil vyskladať obraz života Margarethy Geertruidy Zelle (alebo Mata Hari, ako sa nechala prezývať) na základe jej listov, ktoré písala vo väznici. Dôvodom jej väzby bolo obvinenie zo špionáže počas prvej svetovej vojny, dôsledkom ktorého ju ako 41ročnú popravili. Jeho spôsob interpretácie je vskutku pozoruhodný – niektoré pasáže majú neutrálneho rozprávača, pričom však prevláda rozprávanie v prvej osobe, za ktorým stoja práve listy Mata Hari.

Poslucháč sa tak dozvedá podrobnosti z jej života – o detstve, manželskom živote, kariére tanečnice i osobnostnom profile v podobe úvah, myšlienok a životnom presvedčení. Postupne možno prísť na to, ktoré skutky ľutuje a za ktorými si stojí, prečo v jednotlivých fázach života konala tak alebo onak.

Audiokniha pôsobí už od úplného začiatku depresívne, pričom hladina úzkosti a skľúčenosti postupom času mierne kolíše, no nikdy sa úplne nevytráca. Najväčší rozmach depresivity spôsobila scéna odohrávajúca sa hneď v úvode, ktorú autor využil na to, aby poslucháčom (čitateľom) detailne vykreslil scénu z popravy. Hneď na to prichádza na rad rozprávanie Mata Hari, ktoré je rovnako plné rôznorodých deprimujúcich zážitkov – od opisov znásilnenia až po náhlu smrť známej osoby.

Ako som naznačila v úvode recenzie, Vyzvědačka (v slovenskom preklade kniha vyšla pod názvom Špiónka) nie je klasická Coelhovka, na akú sú jeho verní čitatelia zvyknutí. Autor sa predovšetkým venuje tvorbe filozofických románov, z ktorých vôbec nie je ťažké vyňuchať motivačné myšlienky. Píše totiž pomerne jednoducho, jazykom ľudu a všetky múdrosti, ktorými text dopĺňa, nezahrabáva do úplnej hĺbky, takže sú zrejmé každému. V tomto prípade však nielenže zmenil žáner (z fiktívnych príbehov sa podujal na spracovanie životopisu), ale rovnako aj svoj štýl. Rozprávanie Mata Hari totiž obsahuje niekoľko myšlienok, ktoré stoja za povšimnutie, no dá to miernu námahu, kým si ich poslucháč všimne a dokáže ich spracovať na vedomej úrovni.

Preto si viem predstaviť, že drvivá väčšina fanúšikov Paula Coelha s týmto titulom nebude spokojná. Po určitom čase môže nastať fáza, kedy text pôsobí monotónne a tento jav sa objaví predovšetkým u tej časti publika, ktorá je rozčarovaná náhlou zmenou autorovho štýlu. Práve sklamanie a zbytočné očakávania môžu spôsobiť, že nebudú schopní vnímať text súvislo a komplexne.

Interpretácia do audiopodoby je veľmi vydarená – na relatívne malom časovom priestore (takmer 4 hodiny) poslucháč stretne hneď dvoch interpretov. Zdeněk Junák nahovoril pasáže, ktoré majú nezávislého rozprávača, a Simona Peková zasa interpretuje monológ Mata Hari. Imponuje mi, že sa vydavateľstvo rozhodlo osloviť hneď dvoch interpretov, nakoľko sa tým zvyšuje kvalita poslucháčskeho zážitku. Hlas Simony Pekovej navyše nepôsobí monotónne ani fádne aj počas dlhších či rozsiahlejších celkov. Miestami som dokonca mala pocit, že sa do textu úplne vžila, pretože všetky emócie, ktoré slová prinášajú, dokázala spracovať a sprostredkovať ich poslucháčom.

Vyzvědačku odporúčam poslucháčom, ktorí si nepotrpia na dynamiku deja a vedia nájsť pozitíva aj v príbehoch, ktoré na povrchu nie sú dramatické či napínavé. Ak ste navyknutí sem-tam sa ponoriť do životopisu, viete, čo všetko tento žáner obnáša a poskytuje. V prípade, že nie ste veľmi stotožnení s predchádzajúcou tvorbou Paula Coelha, určite nad týmto titulom nelámte palicu. Vyzvědačka sa totiž v mnohom líši od jeho ostatných kníh. Neviem vám zaručiť, že vám audiokniha poskytne všetky odpovede na otázky ohľadom života Mata Hari, ale rozhodne to stojí za skúšku.

– audiokniha pôsobí depresívne

– nejde o klasickú Coelhovku

– výborné spojenie dvoch interpretov