To

Stephen King

Nevysvetliteľné zlo, ktoré sa vracia…

Ako možno zabojovať proti niečomu, čoho identitu nepoznáme? Ak chceme v sebaobrane tasiť zbrane, musíme poznať útočníka… Je možné poraziť silu, ktorú sme pred rokmi iba zastavili?

V mestečku Derry začína po rokoch opäť zúriť neuchopiteľné zlo, ktoré bolo v päťdesiatych rokoch 20. storočia predčasne zastavené partiou detí. Dokázali odhaliť identitu stvorenia, ktoré stálo za vraždou detských bytostí. Po viac ako dvadsiatich rokoch však zlo vyčíňa znovu a skupinka dnes už dospelákov, ktorí vedú vlastné životy, sa vracia do ich rodného mesta, aby katastrofu opäť včas odvrátili. Hrôza, na ktorú za podivuhodných okolností zabudli a dôsledkom ktorej nikdy nepocítili pravé šťastie, sa im v zatemnených mysliach postupne derie na povrch. Čelia tak nielen nástrahám, ktoré im zlo kladie pod nohy, ale i vlastným vnútorným démonom, nočným morám a strachom. Vymazal im niekto pamäť? Bude im ich vek momentálne nevýhodou? Môžu zlu čeliť iba deti? Podarí sa im zničiť niečo, čo pred rokmi dokázali iba zastaviť?

„Niekde hlboko v kanáli, už takmer naplneného dažďovou vodou (tam dole nemohol byť vôbec nikto, okríkol neskôr okresný šerif reportéra z Derry News tak nervózne a zlostne, až to znelo ako volanie v agónii; ten prúd by strhol aj samotného Herkula), sa Georgeova loďka z novinového papiera hnala pomedzi stemnené komnaty a dlhé betónové siene, ktoré hučali a zuneli pod prívalom vody.“

Začiatok príbehu môže na čitateľa pôsobiť komplikovane či príliš rozťahane. Nakoľko však kniha má viac ako 1000 strán, nič iné ani nemožno čakať. To pravé zlo sa zo stránok vynára až neskôr, a preto je potrebné postupne nasávať atmosféru, ktorú autor krok za krokom stupňuje. Príbeh je aj kvôli jeho začiatku určený skôr náročnejším čitateľom, respektíve takým, ktorí si vedia počkať a netrvajú na okamžitom vystrieľajú všetkých autorových tromfov.

Čitateľovi sa v knihe rozprestierajú dve časové obdobia – roky 1958 a 1985. Oba časové horizonty sú uchopené veľmi zručne a autor ich preplietol skutočne sofistikovaným spôsobom. Tisícka strán dáva autorovi rovnako i priestor na to, aby dokonale vyprofiloval postavy a do detailov vypracoval identitu zla. Oba aspekty však zožnú úspech len u tej časti publika, ktorá si na ne potrpí a pravidelne ich v literatúre vyhľadáva.

Perfektný rozprávačský štýl, ktorý svoju cieľovku upúta aj v menej dynamických pasážach, autorovi uprieť nemožno. Jeho majstrovstvo dosahuje akýsi vrchol práve v častiach, v ktorých „ide o veľa“ – či už ide o opisy navodzujúce strach, alebo o zvrátené okolnosti podané drasticky, s ktorými sa nemusí stotožniť každý poslucháč. Stephen King pri písaní tohto príbehu používal vskutku svojský meter – niektoré detaily rozoberal do špiku kostí a iné, rovnako čitateľsky atraktívne zase podal publiku v skrátenej verzii, prípadne im nekládol väčší dôraz.

„To, čo uvidel, bolo také strašné, že jeho najhoršie predstavy pivničného monštra v porovnaní s tým vyzerali ako sladké sny: to, čo uvidel, ho jediným šľahom pazúrov pripravilo o rozum.
,Vznášajú sa,‘ zamrmlal tvor v kanáli zastretým, posmešným hlasom. Držal Georgea za ruku hrubým červovitým pahýľom, ťahal Georgea do tej strašnej tmy, kde voda uháňala, hučala, burácala a niesla svoj náklad búrkových trosiek k moru.“

To dokáže publikum ohúriť. Spracovaním, atmosférou, rozsiahlou zápletkou, podaním i prístupom autora k textu. No rovnako si viem predstaviť, že sa s riadkami „literárne nestotožní“ každý čitateľ – či už ho odradí komplikovaný úvod, alebo niektoré pasáže, z ktorých dýcha zvrátenosť. Zimomriavky strachu a hrôzy sa takisto nemusia prejaviť u každého. Fantastické prvky vrhajú tieň na okolnosti, ktoré v čitateľoch vzbudzujú najdotieravejšie otázky, dôsledkom čoho je mierne naštrbená uveriteľnosť príbehu.

To je napriek všetkému pozoruhodným kúskom. Čitateľov síce možno rozdelí na dva tábory, no skutoční milovníci prepracovaných príbehov s dôrazom na unikátnu atmosféru, budú túto knihu milovať a považovať ju za jeden z najcennejších kúskov v ich knižnici. Recenzie na túto knihu sú plné superlatívov, a preto nehľadajte chybu v sebe, ak na príbeh budete mať iný názor. Každá kniha má totiž svojho čitateľa aj niekoho, kto v knihe pozitíva nájde len veľmi ťažko, a rovnaké pravidlo platí aj tu. Napriek všetkému sa však oplatí „skúsiť šťastie“ a začítať sa do príbehu, ktorý vďaka svojej inakosti len tak ľahko nenachádza konkurenciu.

– komplikovaný úvod

– dokonalý rozprávačský štýl

– sofistikovane prepletené časové roviny