Selekcia

Kiera Cass

Na konci zostane len jedna…

Takmer každé dospievajúce dievča túži stať sa princeznou. Odhodiť starosti a povinnosti za hlavu, nebáť sa dospeláckeho sveta, ktorý na ňu čochvíľa čaká, a užívať si slávu, prestíž a luxus. No nájdu sa aj také, ktoré o tieto vymoženosti nestoja a naďalej chcú prekonávať strasti svojho života…

America vyrastá v pomerne mladom štáte Illea, ktorý je rozdelený do ôsmich prísne separovaných spoločenských kást. Hneď na začiatku príbehu ju prekvapí list, v ktorom sa uvádza, že má možnosť zapojiť sa do selekcie – výberu budúcej manželky pre mladého princa Maxona. Pre dievča jej pomerov to znamená obrovskú šancu, okamžite by postúpila o niekoľko kást vyššie až na úplný vrchol a jej rodina by viac nemala problémy s financiami. Má to však jeden háčik, America je zamilovaná do Aspena, chlapca, ktorý patrí do nižšej kasty, v ktorej je ona sama. Na matkin podnet však vypíše prihlášku a čo čert nechcel, nájde sa vo výbere 35tich dievčat. Poputuje tak do paláca, opúšťa svoju lásku a pripravuje sa na životnú zmenu, ktorá ju čaká. Čo urobí, ak si princ nakoniec vyberie ju, aj keď ona o neho vôbec nestojí?

„Keď sme si na pošte vyzdvihli ten list, mama bola v siedmom nebi. Už predtým sa rozhodla, že všetky naše problémy sú vyriešené, raz a navždy za nami. Veľkým háčikom v jej dokonalom pláne som bola ja. Nepovažovala som sa za obzvlášť neposlušnú dcéru, ale tu sa moja trpezlivosť končila. Nechcela som patriť do kráľovskej rodiny. Nechcela som byť Jednotkou. Nechcela som sa o to ani len pokúsiť.“

Príbeh obsiahol všetky potrebné atribúty, ktoré mladé dievčatá v literatúre vyhľadávajú. Hneď v úvode možno nájsť zakázanú lásku medzi Americou a Aspenom, ktorí svoj cit musia udržať v tajnosti, pretože by im spoločnosť udelila krutý trest. Postupne tu možno nájsť aj ďalšie lákavé prvky – konkurenčný boj dievčat, snaha vyniknúť a vymaniť sa spod osídiel chudoby a biedy, hľadanie spriaznenej duše, prvé náznaky ustráchaného rodiaceho sa citu medzi Americou a princom Maxonom. Dej sa navyše vyvíja v prostredí, ktoré mladé čitateľky zaujme, nakoľko hlavná postava opisuje publiku kontrast, ktorý sama na vlastnej koži podstupuje – z jednoduchších pomerov sa dostáva do nablýskaného honosného paláca, v ktorom má k dispozícii služobníctvo, množstvo výborného jedla a nádherné, priam princeznovské šaty. Konanie mladých dievčat je navyše dokumentované a progresy vo výberom konaní sú vysielané do celej krajiny, dôsledkom čoho dievčatá získavajú to, po čom možno vždy túžili – slávu, uznanie a spoločenské postavenie.

„Neboli sme na mizine. Ale myslím, že sme neboli od toho až tak ďaleko. Naša kasta bola tri čísla od úplného spodku. Boli sme umelci. A umelci a klasickí hudobníci boli len tri stupienky odo dna. Doslova. Náš rozpočet bol napätý ako struna a náš príjem do veľkej miery závisel od ročného obdobia.“

Zobrazenie lásky je tu prispôsobené cieľovej skupine. Hoci má princ Maxon poruke tri desiatky mladých, krásnych dievčat, zachováva si masku slušnosti a úcty. Tomuto princípu sú podriadené nielen jednotlivé dialógy, ale aj jazyk (teda lexikálna stránka) a rovnako aj konanie každej z postáv. Príbeh je napísaný jemne, citlivo a miestami priam zasnene.

Fantasy prvok – vytvorenie štátu, ktorý je len pozostatkom pôvodných amerických štátov, pôsobí len ako pozadie. Tento fakt môže mať na čitateľov rôznorodý účinok, no viem si predstaviť, že nie každý bude spokojný so spracovaním fantastických elementov. Neustále boje medzi dvomi skupinami obyvateľstva sú tu zobrazené len okrajovo a nemajú takmer žiaden vplyv na hlavnú zápletku. Vytvorenie kást a rozdelenie spoločnosti však možno vnímať ako pútavý prvok zvýrazňujúci protiklad, s ktorým sa stretáva hlavná ženská hrdinka.

Selekcia je prvým dielom celej série, a hoci je dej predovšetkým v jadre príbehu pomerne málo dynamický, cieľovej skupine sprostredkuje presne to, čo ju zaujíma. Je to príbeh o nevinnej láske, hľadaní svojho dospievajúceho ja a možnostiach stať sa niekým iným. Selekciu preto odporúčam mladším čitateľkám, ktoré obľubujú netradičné romance s potenciálom prekvapiť svoje publikum.

– fantasy prvok pôsobí len ako pozadie, autorka s ním v tejto časti veľmi nepracuje

– príbeh pôsobí dojmom romance

– kontrast spoločenských tried