Všetci mocní Kremľa

Michail Zygar

Ikonický démon súčasnej politiky alebo zbytočné zastrašovanie?

Meno Vladimír Putin vzbudzuje v širokej verejnosti rôznoraké reakcie. Jeho postupy a prejavy v politickej sfére nie vždy nájdu pochopenie. Akou veľkou mocou disponuje?

Všetci mocní Kremľa predstavuje dokonalú ukážku reportážnej literatúry. Publikácia je výsledkom niekoľkoročnej práce, zhromažďovania informácií a nachádzania súvislostí. Toto úsilie, ktoré ruský autor vyvinul, je v knihe rozpoznateľné z každej stránky a zobrazenej situácie. Michail Zygar komplexne mapuje politické pomery Ruska pričom postupuje na princípe príčina – dôsledok. Nezameriava sa len na samotného Putina a jeho kroky v politike, (hoci on je po celý čas v centre pozornosti), ale venuje sa taktiež „kolektívnemu Putinovi“, a teda okoliu, ktoré ovplyvňovalo, sledovalo a rozvíjalo jeho rozhodnutia. V publikácii čitateľ nájde aj viacero káuz a prípadov, ktoré sa za posledné roky udiali, vďaka čomu získava prehľad o zákulisí týchto udalostí z moderných dejín, ktoré sa bežne z dostupných médií nedozvedá. Občas mi niekde chýbal zdroj autorových informácií, ale tento fakt som nevnímal ako záporný prvok.

„Keď som začal pracovať na knihe, myslel som si, že to bude príbeh o tom, čo sa stalo s Ruskom za posledných pätnásť rokov, ako sa menilo vnímanie sveta i svetonázor Vladimíra Putina a jeho najbližšieho okolia, ako sa to všetko začalo a k čomu nás priviedlo. Ale ukázalo sa, že účastníci udalostí si nikdy presne nepamätajú, čo sa skutočne stalo. Každý si konštruuje spomienky tak, aby v nich pôsobil slušne a hrdinsky a – čo je hlavné –, aby mal vždy pravdu.“

Všetci mocní Kremľa pôsobí na publikum ako zručne napísaný a rozsiahly novinový článok. Autor k danej téme zaujal pozoruhodný postoj – zdržiava sa osobných komentárov, nedáva najavo svoje presvedčenie, i keď niekde na pozadí ho vnímavý čitateľ vycíti. Každopádne však kniha navodzuje profesionálny dojem, nielen vďaka plastickému prierezu Ruska a širokému informačnému záberu na pomerne malom priestore, ale aj kvôli prístupu autora k svojmu textu.

Hoci sa publikácia číta rýchlo aj napriek širšej slovnej zásobe, je dôležité, aby čitateľ postupoval vpred s rozvahou a zbystrenou pozornosťou. Kniha je nabitá informáciami a len ich prepojenie a pochopenie dokáže publiku naplno rozprestrieť svoj potenciál. V opačnom prípade môže dôjsť nepochopeniu všetkých dôležitých súvislostí a vzťahov, dôsledkom čoho sa čitateľ v knihe na chvíľu stratí.

„A tak vznikol príbeh o tom, ako sa jeden človek stal kráľom. Na začiatku bola jednoducho len jeho vôľa udržať sa. Začala sa mu však dariť a rozhodol sa, že z neho bude úspešný bojovník a reformátor – kráľ Levie srdce. A zachcelo sa mu vstúpiť do histórie. Ale potom zatúžil po lepšom živote. A tak sa stal kráľom Veľkolepým. To ho unavilo a chcel si oddýchnuť. Pochopil však, že oddych si už dovoliť nemôže, lebo už je súčasťou histórie.“

Mohlo by sa zdať, že Všetci mocní Kremľa predstavuje publikáciu ako ušitú pre ľudí, ktorí dennodenne sledujú politické dianie a v momente, kedy prechádzajú prvou stránkou knihy, sa vedia bez problémov orientovať v menách a kontexte. Osobne sa neradím k ľuďom detailne mapujúcim situáciu v politike a aj napriek tomu som nemal pocit, že by mi niečo unikalo. Knihu odporúčam predovšetkým tým čitateľom, ktorí sa chcú dozvedieť, akú má Putin moc a či je skutočne takou nástrahou, ako ho občas niektoré médiá vykresľujú.

– autor podáva komplexný obraz o moci Putina

– postupuje na princípe príčina – dôsledok

– množstvo informácií a súvislostí