Paní Hemingwayová

Naomi Woodová

Každá z nich túžila byť tou poslednou

Ernest Hemingway. Meno, o ktorom musel počuť každý, dokonca i ten, ktorý sa nepýši bohatou knižnicou a prezývkou vášnivý čitateľ. Len málokto však vie, že život po boku svetoznámeho amerického spisovateľa a držiteľa Nobelovej ceny vôbec nebol ľahký.

Kam dokáže zájsť žena, ktorá stoj čo stoj túži udržať si pozornosť a nehu svojho manžela? Existujú v tomto prípade hranice? Ako sa na nej prejaví zistenie, že je celej etape koniec? Hadley, Pauline, Marthu a Mary spájala láska k jednému mužovi. Každej z nich dal spočiatku pocit jedinečnosti, no netrvalo dlho a vystriedala ju iná. Postupné prichádzanie na to, že niečo nie je v poriadku, trpké uvedomenie si pravdy, snaha odvrátiť blížiaci sa koniec… Tento scenár sa niekoľkokrát opakuje, pričom jeho detaily sa vždy líšia. Nestály život umelca má tak deštruktívny dopad na štyri životy a ani tá zdanlivo posledná žena v jeho živote sa nedočkala šťastného konca.

Je dôležitého podotknúť, že dejová línia je fiktívna, pričom sa autorka opiera o zachovalú korešpondenciu a historickú štúdiu. Väčšina faktov a dejových podrobností, ktoré tu poslucháč zaznamená, predstavuje „len“ fikciu. O to viac je však zarážajúca autenticita textu, ktorú možno vnímať vo všetkých rovinách. Či už ide o hlbokú sondu do myšlienok štyroch žien, alebo vykreslenie vtedajšej doby so všetkým, čo k tomu patrí, každý z týchto prvkov neevokuje dojem výmyslu.

Dialógy, rovnako aj myšlienky hlavných postáv oplývajú svojskou atmosférou, ktorá sa nenápadne prenáša i na poslucháča. Audiokniha je nesmierne emotívna a vôbec nie je ťažké ako pasívny pozorovateľ tieto emócie vstrebať. K celkovému dojmu prospieva aj interpretácia – každá ženská postava má svoju intepretku a musím uznať, že všetky zvládli svoju úlohu viac než dokonale. Po celý čas pracovali s hlasom a nechávali voľný priestor všetkým pocitom, ktoré autorka do textu zapracovala.

Buď sa Naomi Wood dokázala detailne vžiť do kože postáv a nerobilo jej problém vykresliť výrazné momenty vtedajšej doby, alebo ide skôr o podrobnú a časovo náročnú štúdiu, ktorú sa podarilo pretaviť do neuveriteľne uveriteľného príbehu. Láska, hýrenie na večierkoch, snaha preraziť na poli literatúry, stretnutia s priateľmi, zlomové body v manželstve sa odohrávajú na pozadí niekoľkých miest či štátov – Paríž a Antibes, Londýn, Kuba a Amerika príbeh taktiež v istej rovine formujú a pretvárajú. Práve tieto „presuny“ do nových prostredí umocňujú prenikavú atmosféru, ktorú audiokniha má. Pomáhajú dokresľovať momenty, ktoré síce nie sú dôležité pre dejový progres, ale dodávajú príbehu ťažko opísateľné čaro.

Audiokniha spočiatku plynie pozvoľna, autorka si viac dala záležať na atmosfére ako na dramatickosti deja, avšak v tomto prípade ide o obrovské plus. Poslucháč postupne spoznáva každú z Hemingwayových žien a sleduje, ako sa necháva zvalcovať jeho neverou. Tento proces je zo strany publika nesmierne zaujímavý – pomocou ženských postáv autorka formuje a odkrýva profil Ernesta Hemingwaya. Z pohľadu druhej osoby tak poslucháč spoznáva jeho kladné i záporné stránky, jeho charakteristické črty aj záujmy, rovnako môže vnímať, ako sa u neho rozvíja depresia – ochorenie, ktoré náhle ukončilo jeho život.

Paní Hemingwayová predstavuje nesmierne pútavú, priam návykovú audioknihu, ktorá uplynie skôr, ako sa poslucháč stihne nudiť. Ide o pozoruhodné dielo navonok pôsobiace dojmom oddychovky, avšak tento žáner prekračuje na všetkých frontoch. Autorke sa vďaka tomuto titulu podarilo priblížiť klasiku širokej mase bez toho, aby mala pocit, že svoj čas zverila do rúk dôležito sa tváriacemu dielu. Odporúčam všetkými desiatimi každému poslucháčovi, ktorý dokáže oceniť, ak príbeh pôsobí vierohodne, pútavo, venuje sa všednej téme nevšedným spôsobom a nástojčivo si neuzurpuje energiu svojho publika. Paní Hemingwayová je kúsok, ktorý nesklame žiadneho náročnejšieho čitateľa.

– rozprávanie nie je chronologické, no napriek tomu sa v ňom poslucháč nestráca

– príbeh má 4 interpretky

– výrazná, prenikavá atmosféra

– emotívne rozprávanie

– príbeh nie je fixovaný na jedno miesto

– pomocou rozprávania 4och žien poslucháč postupne dostáva obraz Ernesta Hemingwaya

– atmosfére napomáha aj audio spracovanie – zvukové predely kapitol

– vierohodnosť príbehu aj napriek jeho fiktívnosti

– pre poslucháčov, ktorí sa chcú dozvedieť viac o charaktere Ernesta Hemingwaya

– pre tých, ktorí obľubujú netradičné oddychovky

– pre poslucháčov, ktorí hľadajú príbeh pevne postavený na skutočných udalostiach

Vydavateľstvo: OneHotBook

Dĺžka audioknihy: 09hod 06min

Interpret: Dana Černá, Jana Stryková, Petra Špalková, Taťjana Medvecká, Igor Bareš

Kategória: Biografia

Ako by vyzeral náš život, ak by sme všetok čas, ktorý máme k dispozícii, využívali naplno? Čítaj viac
Tiež máte pocit, že ľudí okolo seba dôverne poznáte? Že vás malá hŕstka blízkych nemôže ničím prekvapiť, sklamať ani zraniť? Čítaj viac
Životy Mie Krügerovej a Holgera Muncha pokračujú... Čítaj viac
Bernard Minier Mŕtve zviera spustí rozsiahle vyšetrovanie plné prekvapení. Ohavný čin je zväčša jedným z prvých obrazov, s ktorým sa publikum v detektívnom žánri stretne. Vražda, únos či znásilnenie tak boli podané na milión rôznych spôsobov, až tento opakujúci sa Čítaj viac
Stephen King sa na poli literatúry vyznamenal predovšetkým v žánri hororu. Veľkolepého hororu, ktorý keď chytíte do ruky, okamžite viete, že je to Kingovka. Čítaj viac
Namiesto reportáže desivé odhalenie? Čítaj viac