Miluj svoj vek

Cameron Diaz

Naozaj sa vekom všetko zlepšuje?

Prečo by sme sa mali púšťať do vopred prehratého boja, ak môžeme celkom jednoducho a bezbolestne prijať celú situáciu ako fakt a vyťažiť z nej maximum? Starnutie je proces, ktorý je síce prirodzený, no často ním pohŕdame a snažíme sa ho nasilu zastaviť. Nejde to aj inak?

Cameron Diaz po svojom predchádzajúcom titule Miluj svoje telo prichádza s ďalšou knihou, v ktorej sa primárne zamerala na proces starnutia či dozrievania ženského tela. Narozdiel od iných kníh, ktoré sa tejto téme venujú, ona proti starnutiu nebojuje, ani sa ho nesnaží silou-mocou zastaviť či zamaskovať. Pribúdanie sviečok na torte vníma ako prirodzenú súčasť života, z ktorej možno len ťažiť, veď rokmi nachádzame vo svojom vnútri pokoj, spájame si dovedna nové súvislosti, ktoré sme ako mladí nemali možnosť vidieť. No zároveň priznáva, že starnutie má aj svoje negatíva, ktoré však neznamenajú katastrofu… Práve tento postoj, ktorý autorka voči zvyšujúcemu sa veku zaujala, je na knihe nesmierne sympatický.

„Čas nám ponúka rôzne výsady – rozvíjanie sebapoznania, nahromadenie múdrosti, budovanie vzťahov s ostatnými a so samým sebou. Všetky spomenuté oblasti nášho vývoja by sme mali patrične oceniť. Nemôžeme poprieť, že súčasťou starnutia je aj úpadok. Starnutie nám však ponúka mnoho možností. Myšlienka, že s vekom môžeme zosilnieť, ma napĺňa dobrým pocitom a nádejou.“

Cameron Diaz a Sandra Bark vytvárajúc autorské duo nazerajú na danú problematiku z každej strany, pričom sa nutne nefixujú len na súčasnosť. V tematických kapitolách, do ktorých je kniha rozčlenená, totiž často „odbiehajú“ do minulosti so zámerom poukázať na kontrast, ktoré vytvorili desaťročia – či už hovoria o vnímaní a chápaní dozrievajúceho ženského tela, alebo poznatkov z biológie.

Nakoľko sa Cameron Diaz (tak ako v predošlej knihe) opäť „spriahla“ so Sandrou Bark, aj tu možno nájsť množstvo podrobných poznatkov z oblasti biológie, anatómie či životného štýlu. Kniha tým získava akýsi nádych odbornosti, ktorý ju okamžite transformuje na vyššiu pozíciu a odlíši ju od iných príručiek, ktoré rozdávajú rady a odporúčania „bez rozmyslu.“ Profesionálnejší prístup vrhá tieň aj na (grafické) spracovanie diela – publikum tu nájde pomerne časté grafy, tabuľky, poznámky pod čiarou, prípadne ilustrácie slúžiace k rozšíreniu odborných poznatkov. Napriek všetkému sú tu poznatky interpretované jednoduchým a zrozumiteľným spôsobom, cudzie slová sú objasnené do ľudskej reči a rovnako je to aj s komplikovanejšími princípmi.

Odbornosť je tu zjemnená štýlom rozprávania – Cameron „hovorí“ v prvej osobe, mnohokrát do textu pridáva svoje osobné skúsenosti či zážitky, ktoré sa dotýkajú konkrétnej témy. Čitateľkám sa pravidelne prihovára v podobe otázok a zvolacích viet pomocou vykania v prvej osobe. Aj táto forma kontaktu s čitateľom prispieva k dojmu bezprostrednosti. Ani po dlhšom čase strávenom nad knihou tak čitateľ nemá pocit vyčerpania, prípadne vstrebania nadmerného množstva poznatkov. Knihou sa prechádza celkom ľahko a plynulo aj napriek jej širokému záberu.

Miluj svoj vek je svojím spôsobom kniha o meniacom sa ženskom tele, ktorého formujúcim činiteľom je práve vek. Ako som už napísala, táto téma je tu uchopená komplexne, preto sa jej niektoré kapitoly dotýkajú len okrajovo a zachádzajú aj do rovín, ktoré by tu čakal len málokto. Aj táto skutočnosť však do knihy prináša užitočné informácie – ohľadom prispôsobenia stravy, symptómov ako identifikátorov číhajúcich ochorení, vplyvu vonkajších faktorov na naše telo…

Miluj svoj vek je vcelku vydarená publikácia disponujúca množstvom užitočných poznatkov. Primárne by som ju odporučila ženám po tridsiatke, no má čo ponúknuť aj mladším ročníkom, ktoré o starnutí doposiaľ môžu len čítať. Informácie, ktoré v texte možno nájsť, nie sú na škodu v každom veku, preto ich prečítanie a vstrebanie nebude stratou času.

– komplexné uchopenie danej problematiky

– jednoduché a zrozumiteľné podanie poznatkov

– množstvo odborných informácií