Dívka v ledu

Robert Bryndza

Problémy sa nevyhýbajú ani vyšším spoločenským vrstvám

Peniaze nie sú všetko. Známa a trochu „otrepaná“ formulka, no predovšetkým nesmierne pravdivá. Bohatstvo, prestíž a vysoké spoločenské postavenie ešte nie sú zárukou šťastného života, a to obzvlášť vtedy, ak sa niekto medzi smotánkou ocitne len vďaka tomu, že sa jednoducho „vedel narodiť.“

Andrea Douglasová-Brownová, mladá žena pochádzajúca z významnej a vplyvnej rodiny, sa stala obeťou neznámeho páchateľa, dôsledkom čoho prilákala inšpektorku Eriku Fosterovú späť do pracovného prostredia. Pri policajnom zásahu prišla o svojho manžela, a preto je návrat trochu kostrbatý, no postupne si oprašuje svoje zručnosti a vidí súvislosti tam, kde zrak iných už nie je schopný nahliadnuť. Podvedome spája jej vraždu s vraždami troch prostitútok, čomu ostatní členovia vyšetrovacieho tímu nechcú veriť. Skutočnosť, že kráča správnym smerom, sa však odzrkadľuje neskôr, keď zisťuje, že svedkovia majú obavy prehovoriť. Erika sa tak musí pobiť nielen s démonmi svojej minulosti, ale aj s nedôverčivosťou jej kolegov a nadriadených. Zatiaľ čo sa ona snaží prísť celému prípadu na koreň, vrah nespí a takisto postupuje smerom k nej…

„A pak je tady Ivy Norrisová, která onoho večera náhodně viděla Andreu a její společníky. A stejně tak i servírka Kristina. Nikdo z nich neřekl všechno, co vědel. A také zde zbyly ty tři mrtvé dívky. Z loajality a také kvůli jejich původu je Erika odmítala označovať za prostituky. Existuje nějaké spojení s Andreou? S Ivy? Nebo se jen ocitly ve špatnou dobu na špatné ulici?“

Detektívka anglického autora žijúceho na Slovensku je veľmi pozitívnym prekvapením. Je v nej rozpoznateľná dramatická atmosféra, ktorá sa dá prirovnať k tej, čo možno vnímať v kriminálkach od Severanov, no zároveň si kniha zachováva akúsi anglickú dôstojnosť, a to nielen kvôli tomu, že sa celý príbeh odvíja na Britských ostrovoch. Vyšetrovanie nenapreduje vďaka zložitým a náročným postupom spoliehajúcim sa na techniku a vedecké analýzy, ale za jednotlivé progresy možno vďačiť analytickému mysleniu vyšetrovateľov, predovšetkým inšpektorky Eriky Fosterovej.

Práve ona predstavuje najvýraznejšiu postavu, ktorej bol dopriaty najširší priestor. Erika má jednoducho svoj charakter, dôsledkom čoho zatieňuje ostatné postavy a zákonite ich stavia na vedľajšiu pozíciu. Jej typické vlastnosti síce nemusia byť sympatické každému čitateľovi, avšak len máloktorý komisár, vyšetrovateľ či inšpektor z iných detektívok môže byť označený ako klasický kladný hrdina.

„Když Erika opouštěla Marshovu kancelář, lomcoval s ní vztek, protože jí seřval; ale mala vztek i sama na sebe, že to tak zpackala. Vrátila se do vyšetrovací kanceláře a vzala si kabát. Ze středu bílé tabule se na ní z fotografie dívala smělým pohledem Andrea. Ručně psané poznámky k případu působily v jasném světle rozmazaně a Erika si promnula oči. Měla pocit, jako kdyby se na všechno dívala skrz zakalené sklo.“

Dívka v ledu má plynulý priebeh, dôsledkom čoho čitateľ ani len nepremýšľa nad tým, že by knihu odložil. Číta sa pomerne rýchlo, nakoľko v príbehu nebadať hluché miesta, ktoré by predstavovali pokles dynamiky. Publikum je jednak zaujaté túžbou dozvedieť sa identitu vraha a zároveň tiež sleduje sekundárnu dejovú líniu, úzko spätú s tou, ktorá je v popredí – komplikácie pri vyšetrovaní, chladný odstup Andreinej rodiny od Eriky, jej minulosť, s ktorou je čitateľ oboznámený len v náznakoch, priesečník spoločenských vrstiev, ktorý by nik neočakával, rivalita vo vyšetrovacom tíme… Množstvo prvkov neustále poskytuje podnety, ktoré je potrebné nielen vnímať, ale i spracovávať. Táto skutočnosť podporuje čitateľskú atraktivitu titulu.

Kniha zožne úspech u všetkých milovníkov dobrej kriminálky. Je v nej primerané napätie, dynamika deja nie je kolísavá, ale pretrváva počas celého rozsahu knihy. Našincovi bude Dívka v ledu sympatická aj vďaka tomu, že sa v nej objavujú postavy so slovenskými koreňmi. Odporúčam každému, kto rád pátra po zločincovi, ktorý sa pred zrakmi čitateľov skrýva až do poslednej chvíle.

– permanentné napätie

– výrazná postava Eriky Fosterovej

– rýchle, plynulé a dynamické čítanie

– dej nie je predvídateľný

– minimum drastických scén

– pre čitateľov, ktorí obľubujú nevšedné kriminálky

– pre čitateľov, ktorí očakávajú detektívku, v ktorej vyšetrovatelia postupujú vpred na základe zložitých moderných prostriedkov

Vydavateľstvo: Grada

Pôvodný názov: The Girl In The Ice

Recenzent knihu čítal: 08hod 40min

Počet strán: 440

Zdá sa, že prichádza vrah, ktorý tu už raz bol. Čítaj viac
Čoho všetkého je človek schopný? Čo dokáže urobiť v momente, keď ho za vlasy ťahajú sklamanie, zlosť, hnev a ľútosť? Čítaj viac
Láska a nenávisť majú k sebe veľmi blízko a je len na jedincovi, na ktorú stranu sa prikloní... Čítaj viac
Tradičná anglická kriminálka odetá do moderného šatu. Čítaj viac
Pocit, že vás má niekto poriadne v zuboch a vy sa neviete dopátrať dôvodu, nie je práve najpríjemnejší... Ako sa brániť voči niekomu, koho identita nám nie je známa, no robí všetko preto, aby nám znechutil pobyt na tomto svete? Čítaj viac
Tradície by sa mali zachovávať len vtedy, ak nám bytostne neubližujú. Čítaj viac