Mistři slova – Spalovač mrtvol

Ladislav Fuks

Skutočne je smrť očistou?

Je zvláštne, aký vnútorný prerod môže zaznamenať jedna ľudská duša v priebehu pomerne krátkeho časového obdobia. Predtým milý, láskavý a úslužný človek sa pod vplyvom vonkajších faktorov dokáže zmeniť na obludu odetú do ľudskej kože… Čo za tým stojí? Mal všetky predpoklady stať sa vrahom a nežnosť v jeho tvári slúžila len ako maska, aby zakryla brutalitu, ktorou bol nasiaknutý?

Hlavný hrdina príbehu Karel Kopfrkingl pracuje v krematóriu a pôsobí navonok ako jemný, citlivý a nekonfliktný človek. Svoju „nežnosť“ dáva najavo nielen verbálne, ale i skutkami. Úctivo sa správa k svojej manželke aj okoliu. Avšak, vo vzduchu visí jedno veľké ale. Poslucháč má možnosť podvedome vycítiť, že Karel vo svojom vnútri skrýva niečo, čo je v rozpore s jeho prejavom. Hlavný spúšťač prichádza spolu s dobou, v ktorej sa príbeh odohráva. Z pokorného človeka sa stáva vrah svojej rodiny fascinovaný smrťou.

Spalovač mrtvol je kúsok, ktorý rozhodne nemôže uniknúť žiadnemu nadšencovi dobrej literatúry. I keď, ako to už býva zvykom – kvalitná literatúra sa vstrebáva ťažšie a nepôsobí na publikum oddychovým dojmom. Konkrétne v tomto prípade si poslucháč musí trochu počkať, kým sa príbeh rozvinie a nastúpi dynamická časť navodzujúca zimomriavky.

Prvá polovica príbehu môže netrpezlivých poslucháčov mierne potrápiť. Dej je pomerne rozvláčny a táto etapa skôr slúži na to, aby predvídavejšia časť publika mohla vycítiť povestné ticho pred búrkou. Hlavná postava postupne odkrýva vrstvy svojej duše a kým príde rad až na tú najspodnejšiu, takmer dve tretiny príbehu sú preč. Čaro, ktoré sa ukrýva v menej dynamických pasážach nemusí každý objaviť, rovnako celkom nepriaznivo pôsobia aj často sa opakujúce pasáže či anonymné postavy, ktoré publikum znenazdajky prekvapia. Poslucháči, ktorí očakávajú dynamiku, drastické scény a mrazivé opisy hneď od úplného začiatku, môžu pocítiť rozčarovanie.

Len máloktorá (audio)kniha si však zaslúži trpezlivosť tak ako táto. Príbeh Karla Kopfrkingla sa dá interpretovať na množstvo spôsobov a je úplne zaslúžene zaradený medzi českú povinnú literatúru. Aj v častiach, kedy sa dej príliš nehýbe, je možné postrehnúť mrazivú, hororovú atmosféru, pričom spočiatku nie je celkom isté, odkiaľ pramení. Strach, tajomno a rešpekt dokázal celkom zručne uchopiť aj interpret Miroslav Táborský. Pristupoval k textu citlivo, no dôrazne a pracoval s hlasom tak, aby mali poslucháči čo najdokonalejší zážitok.

Hlavná postava má detailný profil, ktorý nemožno spochybniť a v metaforickej rovine pôsobí ako varovný zdvihnutý prst. Zvrátený človek disponujúci obrovskou inteligenciou dokáže oklamať a presvedčiť o čomkoľvek aj svojich najbližších. Motív nedocenenia a neschopnosti uživiť svoju rodinu je tu takisto bravúrne ukázaný – Karel Kopfrkingl postupom času predstavuje hrniec postavený na plameni a je len otázkou času, kedy sa pokrývka začne dvíhať, aby uvoľnila priestor vriacej vode.

Novelu Spaľovač mŕtvol odporúčam všetkým čitateľom – bez ohľadu na vek, pohlavie a čitateľské preferencie. I keď priebeh počúvania môže byť pre niekoho spočiatku problematický, oplatí sa vydržať a dočkať sa konca. Každý si audioknihu vysvetlí po svojom, nájde v nej miesta, ktoré v ňom vzbudia rešpekt i strach, a na úplnom konci si povie, že Ladislav Fuks je majster slova a vytvárania atmosféry.

Celú edíciu Mistři slova nájdete na stránkach audioteka.sk (TU).

– výborná práca interpreta

– pomalší rozbeh