Mistři slova – Paní Bovaryová

Gustave Flaubert

Monotónnosť bežného života môže mať tragické vyústenie…

Ako čo najlepšie zabojovať proti stereotypu? Proti životu, ktorý sa ubral smerom, o aký sme nestáli? V prvom rade je potrebné zachovať chladnú hlavu a opatrne podnikať zmeny vedúce k zlepšeniu a vnútornej spokojnosti. V opačnom prípade sa namiesto pozitívnych výsledkov môže dostaviť katastrofa.

Manželský zväzok Emy Bovaryovej a provinčného lekára nemožno označiť za šťastné a prosperujúce manželstvo. Aspoň z jej pohľadu… Do vlny všedných dní sa potajomky vkradlo znechutenie, nuda a šialene ťaživá jednotvárnosť, ktorá čoraz viac morí dušu ženy ovplyvnenej romantickou literatúrou, v ktorej stretáva šarmantných hrdinov a je svedkom len šťastných koncov. Nevinné rozptýlenie v podobe flirtu a nezmyselného rozhadzovania financií sa jej však vymklo z rúk a ona sa ocitá tvárou v tvár veľkej pohrome. Tvrdý dopad na dno reálneho života zbaveného ideálov ju začína nútiť k ráznemu a definitívnemu kroku…

Hoci je Paní Bovaryová autorovým vtedajším debutom, začiatočnícke nedopratrenia v nej badať nemožno. Niektorého poslucháča síce potrápi dlhší úvod plný opisov, v ktorom sa dej hýbe len veľmi pomalým tempom, avšak ten, kto vyčká, bude odmenený. V druhej polovici príbehu sa všetko rozbieha a dej naberá dynamický spád, ktorý dokáže pohltiť. Menej dynamická fáza predstavuje akési zoznamovanie sa s postavami a prostredím. Síce tomuto procesu nemusí byť naklonený každý poslucháč, predsa len má svoje opodstatnenie – dovoľuje publiku preniknúť do hĺbky jednotlivých charakterov, vďaka čomu sa zvyšuje poslucháčsky pôžitok aj v časti, ktorá postupuje rýchlejšie.

Príbeh odohrávajúci sa v 19. storočí je prekvapivo aktuálny aj dnes. Autor pomocou jednoduchej zápletky poukazuje na prízemnosť a plytkosť vzťahov, ktorých účinky môžu byť priam zhubné. Takisto predostiera viacero spôsobov povrchnej „lásky“, ktorá svojím spôsobom láskou ani nie je. Manžel, povolaním lekár, nedokáže rozpoznať príznaky rozvíjajúcej sa duševnej choroby na svojej vlastnej žene, čo len značí jeho zaslepenosť a skutočnú, nezidealizovanú mieru záujmu o jej osobu, prežívanie a pocity. Chvíľkové milenecké opojenia hlavnej ženskej postavy tiež odhaľujú zarážajúcu skutočnosť. Natrafila totiž na tú časť mužského pokolenia, ktorá namiesto toho, aby poskytovala ženám oporu, jej uberala aj zvyšky posledných síl.

Charakter Emy Bovaryovej spozná poslucháč nielen vďaka rozsiahlejším opisom jej psychického stavu a vnútorného prežívania, ale povahové črty možno vycítiť aj z jej priameho konania. V tomto prípade je však trochu diskutabilné, ktorá z postáv zastáva pozíciu absolútnej obete. Žena, ktorá neustále hľadá únik a chvíľkové rozptýlenie, úlohu matky si neplní dokonale… A na druhej strane muž snažiaci sa prejaviť lásku a dôveru, ktorá však ostávala visieť kdesi vo vzduchoprázdne a nikdy nenašla cestu priamo k Eme. Gustave Flaubert vykreslil hodnoverne nielen vtedajšie prostredie, ale i charaktery, ktoré pôsobia živo, autenticky a reálne aj v dnešných časoch.

Nová edícia Mistři slova na audioknižnom trhu potešila nielen celý náš tím, ale myslím, že dokáže rozjariť srdiečko nejedného knihomoľa. Knižná klasika sa môže tešiť z nového šatu a prístupnosti širokej verejnosti aj po niekoľkých desiatkach rokov od jej prvotného vydania. V tomto prípade by som rada vyzdvihla skvelú interpretáciu Valerie Záwadskej, v ktorej ani náročné „ucho“ nenájde žiadne negatívne detaily. Rovnako si vydavateľstvo dáva záležať aj na obálke audioknihy, na ktorej interpret odzrkadľuje najvýraznejšie pocity z konkrétneho príbehu.

Audioknihu Mistři slova – Paní Bovaryová odporúčam trpezlivým poslucháčom, ktorým neprekážajú dlhšie opisné pasáže a vedia si aj tieto menej dynamické miesta vychutnať. Ide o realistický príbeh s prvkami romantizmu a naturalizmu, ktorý by nemal obísť žiaden milovník kvalitnej svetovej literatúry.

Celú edíciu Mistři slova nájdete na stránkach audioteka.sk (TU)

– takmer polovica knihy disponuje väčšou mierou opisov

– neskôr dej naberá rýchlejší spád