Papierové mestá

John Green

Neopodstatnené rebelstvo alebo sonda do duše vo svete stratenej tínedžerky?

Každý mladý človek sa minimálne raz zapotáca. Naštve ho rodina, školské povinnosti, nedosiahnuteľné ciele či okruh kamarátov, ktorým vlastne ani nerozumie. No všetko by malo mať svoje hranice a aj presne vymedzené trvanie…

Quentin a Margo sa poznajú od detstva. Vyrastajú na rovnakej ulici, a hoci sú dnes takmer dospeláci, Quentin k svojej záhadnej susedke stále niečo cíti. Ona sa však tvári, že kamarátstvo z detských čias vyprchalo, je hviezdou školy a má svojich vlastných priateľov. Až do chvíle, kým sa súčasný vzťah s jej chlapcom nepokazí. Vtedy Margo zaklope na Quentinovo okno a požiada ho, aby jej cez noc robil šoféra sprevádzajúc ju počas jej výletu plného pomsty. Quentin naveľa súhlasí a dobrodružstvo sa nakoniec páči aj jemu, i keď niekedy riskuje holú kožu. Na druhý deň však Margo zmizne, absentuje v škole, rodičia netušia, kam sa opäť zatúlala a kedy sa mieni vrátiť. Zatiaľ čo jej rodina rezignuje, Quentin si zaumieni, že ju nájde. Za každú cenu…

„Už som jej nekýval. Oči sme mali v jednej rovine a pozerali sme sa jeden na druhého cez sklo. Nepamätám sa, ako sa to skončilo, či som si šiel prvý ľahnúť ja, alebo Margo. V mojich spomienkach sa to neskončilo nikdy. Len sme tam tak stáli a navždy si hľadeli do očí. Margo vždy zbožňovala záhady. A po tom všetkom, čo nasledovalo, si občas vravím, že ich možno mala tak rada, až sa sama stala záhadou.“

V úvode čitateľovi autor nastoľuje situáciu, ktorú možno označiť ako vyhrotenú či zlomovú. Quentin aj Margo sú ešte deťmi a spoločne nachádzajú mŕtvolu muža, ktorý sa zastrelil. Vďaka tejto situácii možno spozorovať odlišné charaktery oboch postáv, avšak táto informácia sa do jadra knihy pretavuje len v náznakoch. Autor tak vopred upozornil na niečo, čo v konečnom dôsledku takmer vôbec nevyužil.

„Na niečo ukazovala. Vtedy som pochopil, čo je inak. Stáli sme asi dva metre pred mohutným dubom. Mal hrubý kmeň, hrboľatú kôru a ktovie koľko rokov. Nič nové. Napravo sa rozprestieralo ihrisko. Ani to ma neprekvapilo. Na zemi však sedel muž v sivom obleku, chrbtom opretý o strom. Nehýbal sa. To bola novinka. Okolo neho kaluž krvi, vytekala mu spomedzi pier a pomaly zasychala. Ústa mal otvorené tak, ako ľudia zväčša nemávajú.“

Obe postavy majú diametrálne odlišné charaktery aj napriek tomu, že Quentin Margo vníma ako objekt svojich skrytých túžob, ktoré sa bojí prejaviť. Margo stelesňuje záhadnú osobu prahnúcu po dobrodružstvách a bojkotujúcu všedné stereotypy života či vyššie autority. Robí si, čo chce, jej nespútaná povaha ju neustále poháňa k tomu, aby rebelovala aj napriek tomu, že na rebelstvo ako také nemá žiaden dôvod – vyrastá v rodine, ktorá nejaví známky problematického zázemia. Inak je to však s Quentinom. Jeho rodičia sú psychológovia, snažia sa na neho aplikovať postupy, ktoré bežne vykonávajú vo svojej praxi, a tak ich syn je introvert, ktorý si dôsledne plní svoje povinnosti a rešpektuje všetky požiadavky, ktoré na neho okolie má. Zo svojej komfortnej zóny je však ochotný vystúpiť len kvôli Margo.

Dej má istý spád, no v druhej polovici trochu kolíše a čitateľa vtedy udržuje pri živote napätie, ktoré okolo seba vyvolala Margo, rovnako aj zopár vtipných scén, ktoré sa sem-tam naskytnú. Príbeh však dokáže vzbudiť očakávania aj v momentoch, kedy sa dej veľmi nehýbe. Postavy v tínedžerskom veku, ich jazyk, konanie a podniknuté dobrodružstvá svoju cieľovku oslovia aj vtedy, kedy by to náročný dospelý čitateľ vzdal. V štruktúre príbehu a postáv by literárni kritici dokázali postrehnúť hneď niekoľko medzier – spôsob, akým sa Margo búri (pôsobí skôr rozmaznane než stratene), rozporuplné konanie hlavného hrdinu… Avšak ak sa vezme do úvahy zacielenie knihy, tieto nedostatky strácajú svoju váhu.

Papierové mestá predstavujú príbeh, v ktorom hlavnú úlohu zohráva kontrast medzi hlavnými hrdinami. Ich charaktery sa vďaka tejto rozdielnosti navzájom formujú, a práve to je prvok, ktorý pôsobí zaujímavo. Odporúčam čitateľom, ktorí obľubujú knihy, kde sa mieša hneď niekoľko žánrov – od nepresladenej romantiky cez dobrodružstvo až po miernu drámu.

– kontrastné postavy

– niekoľko vtipných situácií

– napätie občas kolíše