Mráz

Bernard Minier

Mŕtve zviera spustí rozsiahle vyšetrovanie plné prekvapení.

Ohavný čin je zväčša jedným z prvých obrazov, s ktorým sa publikum v detektívnom žánri stretne. Vražda, únos či znásilnenie tak boli podané na milión rôznych spôsobov, až tento opakujúci sa obraz prestáva v niektorých čitateľoch vyvolávať hrôzu. No vždy sa dá nájsť aj iná cesta. V tomto prípade nebude obeťou človek, ale zviera, ktoré zanecháva jasný a aj napriek tomu neistý odkaz.

Do elektrárne v Pyrenejách sa možno dostať len za pomoci lanovky, na ktorej však nájdu jej pracovníci niečo, čo v nich vyvolá znechutenie, strach i zimomriavky. Na jednom zo stožiarov totiž visí konské telo, ktorému chýba hlava. Ako sa tam torzo dostalo? Kto si s jeho zavesením dal toľko práce a čo na to majiteľ tohto kedysi majestátneho stvorenia? Bizarný prípad sa dostáva do rúk vyšetrovateľa Martina Servaza, ktorého onedlho prekvapí ešte čudnejšia informácia. Na mŕtvole koňa sa našla DNA jedného z pacientov, ktorý je zavretý v prísne stráženom liečebnom inštitúte. Dostal sa azda niektorý z duševne chorých zločincov na slobodu? Keď sa začnú objavovať aj ľudské obete a spojitosť so psychiatrickou liečebňou už nebude len zdanlivou náhodou, Martin Servaz sa spolu s mladou psychologičkou púšťa do pátrania, ktoré môže mať všakovaké dôsledky…

Aj keď som si tak trochu zvykol na to, že kriminálky zväčša nie sú tenučké knihy, ktoré čitateľ zhltne počas jedného krátkeho večera, predsa len som mal pred audioknihou s rozsahom takmer 20 hodín istý rešpekt. Očakával som totiž široko rozvetvenú dejovú líniu s množstvom odbočení, siahodlhé opisy a možno aj hluché miesta, ktoré by preskúšali moju trpezlivosť. Na moje prekvapenie som sa však k ničomu podobnému nedopracoval. Dej príbehu dokáže upútať hneď na začiatku. Ako je jasné z anotácie, prvý zločin je tak trochu bizarný a je len spúšťačom ďalších obrazov, ktoré naháňajú strach. Samotný začiatok aj napriek jeho potenciálu osloviť publikum vnímam ako slabšiu pasáž, i keď sama osebe vôbec nebola nudná, zle napísaná ani zbytočne rozťahaná. Neskôr však prišli ďalšie silné momenty, ktoré úvodné kapitoly takmer celkom zatienili. Výborný štart tak bol predpoveďou ešte výbornejšieho jadra.

Priebeh deja je plynulý a niekoľko línií sa postupne rozpletá tak, aby sa publikum dopracovalo k rozuzleniu celého prípadu. Myslím si, že nie je ťažké postrehnúť všetky dôležité detaily, rovnako nie je potrebné obrovské sústredenie na to, aby poslucháčovi niečo dôležité neuniklo. Každá kapitola predstavuje svojím spôsobom istý progres, preto nikoho neprinúti zvažovať, či by nebolo tento príbeh lepšie „zabaliť“ a odložiť ho stranou. Ide o pútavé a zručne napísané dielo, ktoré dokáže osloviť a pripútať si každého poslucháča.

Mráz navyše disponuje aj unikátnou atmosférou. Z knihy vyžaruje zvláštna neistota a napätie, ktoré miestami pôsobí strašidelne. Zimomriavky má na svedomí prostredie psychiatrickej liečebne, pri ktorej publikum nevie, čo od nej môže očakávať, no rovnako aj obrazy hôr – zasnežené okolie elektrárne pôsobiace nehostinne a drsne. K formovaniu atmosféry napomáha aj interpretácia Jiřího Žáka. Jeho hlas pôsobí dôrazne, rozvážne a umocňuje prvky tak, ktoré do príbehu vložil autor. Naproti všetkému však nie je možné knihu prirovnať k severskej krimi, i keď v istých líniách sa na detektívky od Severanov môže podobať. V Mráze je veľmi výrazná autorova národnosť, preto sa titul miestami nesie vo francúzskom nádychu.

Postavu Martina Servaza, vyšetrovateľa celého prípadu, si publikum obľúbi. Pôsobí ako sympatický chlap, ktorý sa nebojí výziev a nenechá sa ničím zastrašiť. Bez problémov ho možno označiť za jeden z ikonických charakterov v modernej kriminálke.

Mráz odporúčam poslucháčom, ktorí majú radi napätie a vychutnávajú si možnosť hádať, kto za celým zverstvom stojí. Elegantne napísaný príbeh s výraznou atmosférou sa vám nadlho zapíše do pamäti, vďaka čomu v čo najkratšom čase siahnete aj po ďalších dieloch tejto série.

– rozsiahle dielo, ktoré si poslucháča dokáže udržať

– sympatická postava vyšetrovateľa

– audiokniha má svoju atmosféru

– výborná intepretácia

– niekoľko dejových línií, ktoré sú veľmi zručne uchopené

– pre milovníkov kvalitnej kriminálky

– pre poslucháčov, ktorí sa chcú vymaniť spod osídiel stereotypu, ktorý na poli detektívky v poslednom čase vládne

– pre poslucháčov, ktorí hľadajú kratšie dielo

Vydavateľstvo: XYZ

Dĺžka audioknihy: 19hod 02min

Interpret: Jiří Žák

Kategória: krimi

Ukážku zadarmo, ako aj plnú verziu audioknihy nájdete TU.

Stephen King sa na poli literatúry vyznamenal predovšetkým v žánri hororu. Veľkolepého hororu, ktorý keď chytíte do ruky, okamžite viete, že je to Kingovka. Čítaj viac
Tiež máte pocit, že ľudí okolo seba dôverne poznáte? Že vás malá hŕstka blízkych nemôže ničím prekvapiť, sklamať ani zraniť? Čítaj viac
Stephen King Krok do reálneho sveta môže zachrániť jeho alternatívnu podobu... Adrenalínová jazda... Presne to, čo čitatelia od Kinga očakávajú. Zatiaľ čo Pistolník znamenal pre niekoho trápenie a strastiplnú púť, Tři vyvolení dokážu splniť všetky požiadavky publika.
Čítaj viac
Pod znakem orla prenesie poslucháča do roku 42 nášho letopočtu a zoznámi ho s prostredím a fungovaním rímskych légií. Do centra pozornosti sa po chvíli dostáva... Čítaj viac
Aj napriek dobrému rozprávačskému štýlu a niekoľkým humorným situáciám audiokniha po čase nadobúda depresívny ráz, ktorý je premenlivý z kapitoly na... Čítaj viac