Harry Potter a Prekliate dieťa

J.K. Rowling, Jack Thorne a John Tiffany

Nebezpečenstvo prechádza na novú generáciu.

Má zmysel púšťať sa do niečoho, čo už raz bolo uzavreté? Nadpájať nové a tenučké nitky na miesta, kde je už dávno pevný a hrubý uzol, sa nemusí vždy prejaviť ako dobrá voľba… Alebo predsa len?

Harry, Ron a Hermiona sa síce v období dospievania s problémami potýkali viac ako ich rovesníci, no zdá sa, že sa nič nekončí ani v časoch, kedy sú dospelákmi a majú vlastné rodiny. Rokfort dnes navštevujú ich potomkovia a zdá sa, že ani ich školské časy sa nebudú niesť v bezstarostnom duchu. Albus, syn Harryho a Ginny, zdedil niečo, po čom nikdy vôbec netúžil. Dôsledkom toho sa ocitá na inej fakulte a priatelí sa so synom Draca Malfoya. Ich mladícka nerozvážnosť a chuť vymaniť sa spod tieňa slávnych rodičov ich zavedie na cestu, kde nie je únikový východ. Hra s časom sa im vymkla z rúk a stále nie je isté, či im rodičia budú schopní pomôcť odčiniť ich chyby.

SCORPIUS
     Si Albus Potter. Ona je Rose Grangerová-Weasleyová. A ja som Scorpius Malfoy. Moji rodičia sú Astoria a Draco Malfoyovci. Naši rodičia… skrátka, nevychádzali spolu dobre.
ROSE
     Toto je povedané priveľmi mierne. Tvoja mama a tatko sú smrťožrúti!
SCORPIUS (urazene)
     Tatko bol, ale mama nie.
ROSE sa odvráti a SCORPIUS vie prečo.
     Viem, čo sa hovorí, a je to lož.“

Dramatický prepis so sebou prináša mnohé nástrahy, nehovoriac o tom, že ôsme pokračovanie už raz uzatvorenej série tiež vzbudzuje aj vo verných fanúšikoch neistotu. Repliky len s minimálnym opisom prostredia a pocitov postáv pôsobia stroho, dôsledkom čoho sa čitateľ musí spoliehať len na vlastnú fantáziu o niečo viac ako v prípade prózy. Po predchádzajúcih dieloch, ktoré hýrili pocitmi a atmosférou, tak prichádza šok, ktorý nie každý prekoná.

Dej je však pútavý, nepozorný čitateľ sa v ňom možno na chvíľu stratí, no po niekoľkých stranách sa všetky podrobnosti samy ozrejmia. Samotná zápletka sa nemusí každému pozdávať, v tomto prípade ide skutočne o individuálny postoj, ktorý je ovplyvnený osobnými očakávaniami a predpokladmi. Trojica hlavných postáv, ktoré rástli pred očami svojich fanúšikov – Harry, Hermiona a Ron sa tu objavujú viac, ako som spočiatku očakávala, a to aj napriek tomu, že majú svojich potomkov, ktorí sú teraz v pozícii hrdinov schopných niečo zmeniť.

Mierne ma však sklamali profily týchto postáv, Hermiona, ktorá bola kedysi najinteligentnejšou študentkou a výrazne v každom ročníku vynikala, v tejto časti neprejavuje ani zlomok svojej inteligencie a umu. Rovnako je to aj s ostatnými dvoma charaktermi, ktoré stratili značnú časť svojich príznačných čŕt. Zobrazenie vzťahu rodič verzus dieťa by v tomto prípade malo istý význam, no v príbehu je tento motív rozvinutý minimálne, takmer vôbec. Náročnejší čitateľ, ktorého zaujíma aj pozadie, nielen akcia a dialógy, tu nenájde skoro žiadne miesta, ktoré by v jeho očiach titul trochu pozdvihli.

Harry Potter a Prekliate dieťa je nesmierne zvláštny titul, ktorý si vyslúži rôznorodé názory, pričom každý z nich bude opodstatnený. Pokračovanie jednej z najznámejších sérií všetkých čias poteší každého skalného fanúšika, no je otázne, či sa bude rovnako tešiť aj po dočítaní knihy. Pre mňa sa táto séria nadobro skončila siedmou časťou a tento titul beriem ako doplnok, ktorý síce nebol úplnou stratou času, ale myslím, že ak sa raz opäť pustím do celej HP série pekne odznova, tento titul vynechám a ako finálny budem vnímať siedmy diel.

– v príbehu chýba dôrazná atmosféra

– knihu každý čitateľ prijme po svojom

– hlavné postavy nevyužívajú ani zlomok svojich charakteristických čŕt