Láska je láska

Keď nám inakosť druhých dáva falošný pocit, že máme právo súdiť…

Ukázať prstom a vyniesť neúprosný verdikt nad osudom iných je ľahké. O niečo komplikovanejšie sa však javí možnosť vcítiť sa do kože toho druhého, naplno precítiť to, čím si musí prejsť, a nájsť preňho pochopenie, ktoré je v konečnom dôsledku nemiestne. Zvlášť, ak ide o „odlišnú“ lásku. Tento cit nepotrebuje pochopenie ani rešpekt. Nik jej totiž oficiálne neudelil štandardnú podobu.

Anabela, mladá asistentka dramaturga v opere, si na to, že svet nerešpektuje odlišnosť, postupom času zvykla. Čoraz častejšie však stretáva ľudí, ktorí si práve prechádzajú dosť zložitým obdobím – čelia nepochopeniu ich vlastnej rodiny, a to všetko len preto, že svoje city smerujú k rovnakému pohlaviu. Keď jedného dňa do jej života vstúpi Lena, sebavedomá, no záhadná lekárka, Anabela sa ocitá o niekoľko stratosfér vyššie. Nič však netrvá večne. Ani pokoj a blažený pocit, že stretla tú pravú. Na druhej strane sa totiž odohráva niečo, o čom Anabela nemá ani len potuchy. Kto by za nami mal stáť bez ohľadu na to, akí sme? Nemali by ľudia, ktorí nám dali život, zákonite porozumieť aj našim citom? Prečo musíme oporu hľadať u cudzích?

Hoci je rozprávačkou hlavná postava Anabela, postupom času čitateľ spoznáva aj iné profily postáv, ktoré sú v tomto prípade vykreslené reálne a živo. Každý charakter má svojské črty, či už sú vyjadrené ich konaním, zmýšľaním, alebo slovným prejavom, vďaka čomu má publikum možnosť dostať sa jednotlivým postavám až pod kožu. Aj táto skutočnosť dáva knihe iný rozmer – Láska je láska rozhodne nie je titul na jedno prečítanie. Zatiaľ čo po prvýkrát, čo čitateľ prechádza príbehom, vníma skôr Anabelin ľúbostný život, pri ďalšom prečítaní pozoruje aj okolnosti v pozadí. A práve tie majú nesmiernu výpovednú hodnotu. Autorka nenásilným spôsobom predkladá čitateľom myšlienky, ktoré sú hodné minimálne dlhšieho zamyslenia, a poukazuje na slabé miesta našej spoločnosti. Namiesto romantickej zápletky tak čitateľ vníma skôr emocionálnu rovinu príbehu a uvedomuje si skutočnosti, nad ktorými predtým pravdepodobne nepremýšľal.

„Nie láska, ale ľudská krutosť nepozná hraníc. Sme schopní odsúdiť druhých za veci, ktoré sa nám nezdajú správne, hoci im len nerozumieme. Sme schopní im vnútiť svoju pravdu aj za cenu toho, že budú nešťastní, a dokonca v mene Boha. Nehovorí však práve náboženstvo o milovaní blížneho svojho? Nie o láske za určitých podmienok, ale o bezhraničnej láske? Čo je to za Boha, keď medzi matku a dcéru vrazí kôl nenávisti, zničí dôveru ako papier, ktorý sa pokrčí, a hoc by sa aj znova vyrovnal, už nikdy nebude rovnaký.“

Kniha predostiera hneď niekoľko spôsobov lásky – od partnerskej cez priateľskú až po lásku medzi rodičom a dieťaťom. Práve tretí prípad v tejto knihe vykazuje najväčšie nedostatky. Mnohokrát sa tu rodičia postavili do pozície sudcu, ktorý drží v rukách patent na správny život, no v skutočnosti svojmu dieťaťu len ukázal, že má strach z jeho odlišnosti.

Po jazykovej stránke možno knihu zaradiť medzi nadpriemer vo svojom žánri. Autorka má širokú slovnú výbavu, ktorú dokázala v praxi naplno využiť. Na malom priestore vie vykresliť množstvo skutočností, obrazov a pocitov bez toho, aby sa v slovách zbytočne zamotávala, a tým odbočovala od svojich myšlienok. Publikum si vďaka jej interpretácii dokáže farbisto vizualizovať všetko, čo mu Daniela Slávik predkladá. Ťaživý a trpký podtón, ktorý v príbehu pozorný čitateľ vycíti, je navyše zmierňovaný jej špecifickým zmyslom pre humor, ktorý mnohokrát prichádza znenazdajky a nepredvídateľne aj v situáciách, v ktorých by to čitateľ nečakal.

Láska je láska predstavuje príbeh, ktorý má čo svetu ponúknuť. Odhaľuje skutočnosti, pred ktorými iní zatvárajú oči, prípadne ohŕňajú nos, no po jeho prečítaní nazrú na danú problematiku aj z inej strany. Zo strany človeka, ktorý až do smrti bude iný a len čo sa s týmto faktom musel vyrovnať sám vo svojom vnútri, bol prinútený vykročiť do ďalšieho boja – boja s cudzími názormi, ktoré vychádzajú z úst ľuďom neschopných vidieť svet farebne, nielen čiernobielo.

– nezameniteľný rozprávačský štýl

– množstvo momentov, nad ktorými sa dá zamyslieť

– každá postava má svoj profil