Chlapec v kufri

Agnete Friis & Lene Kaaberbol

Obchod s ľudským tovarom alebo zlý sen?

Niekedy v živote nedokážeme predvídať, kam budú naše kroky smerovať. Na križovatke rozhodnutí sa však musíme pohnúť tým správnym smerom, aj keď následky budú tragické.

Nina pracuje ako dobrovoľníčka v Červenom kríži. Keď ju jej priateľka Karin poprosí o pomoc a trvá na stretnutí, na ktorom Nina dostane len strohú informáciu a kľúč od úschovnej skrinky, zanietená dobrovoľníčka neváha a jej kroky smerujú na železničnú stanicu v Kodani. S tým, čo nájde v kufri, však absolútne nerátala. Ľudský obsah v podobe trojročného chlapčeka, ktorý je v bezvedomí, ponúka Nine množstvo otázok. Matka dvoch detí je bezradná. V inom meste sa v nemocnici s otrasom mozgu a zlomenou rukou preberá Sigita Ramoškiene. Po prepustení z nemocnice začne zúfalo hľadať svojho syna. Nina sa však nevzdáva a začína pátrať na vlastnú päsť. Ale čo ak je to neskoro a nevinný chlapec skončí v rukách mafie, ktorá obchoduje s ľudským tovarom? Podarí sa nájsť Sigite svojho syna?

„Chlapec ležal na zadnom sedadle zabalený v károvanej piknikovej deke. A Karin nedvíha telefón. Nina na chvíľku zatvorila oči a pokúšala sa sústrediť. 13.35. Hodinky by mali ukazovať 13.35… Ruka sa jej trochu triasla, keď ju zvrtla, aby sa pozrela na hodinky. Veľké digitálne číslice ukazovali 13.36. Trafila celkom presne.“

Netradičné spracovanie románu ponúka čitateľom severská kriminálka Chlapec v kufri. Nestáva sa každý deň, že nájdete v kufri malého chlapca. Autorské duo Lene Kaaberbolová a Agnete Friisová už v úvode stavajú čitateľa do pozície tichého pozorovateľa. Na začiatku kriminálky síce na čitateľa čakajú obšírnejšie opisy, ktoré však slúžia skôr na to, aby sa zoznámil s postavami a ich osudmi. Miesta, ktoré spočiatku pôsobia na publikum chaoticky, sa v závere románu ukážu ako podstatné a jednotlivé línie sa prepoja v jednej dramatickej chvíli. Čitateľ má tak možnosť od začiatku sledovať viac dejových rovín. Môže sledovať kroky záchrankyne Niny a na druhej strane zúfalú matku, ktorá hľadá svojho syna, ako aj dánsky manželský pár, ktorý potrebuje obličky pre svoje dieťa, či kodanskú mafiu. Obe ženy-matky však bojujú s mafiou, ktorá obchoduje s ľudským tovarom využívajúc pritom svoje zbrane. Do prípadu je však zapletených viac postáv, ktoré hrajú svoje úlohy.

Mierne napätie je citeľné už od úvodných strán a postupne sa prehlbuje. Väčšia dynamika prichádza vo chvíli, keď sa čitateľ stáva nemým svedkom vraždy jednej z postáv. Kúsky skladačky sa odhaľujú len pomaly, autorky stupňujú zvedavosť u čitateľov len malým množstvom informácií, no za to nešetria emóciami, ktoré vlezú publiku hlboko pod kožu. Autorky sa mohli podrobnejšie vyhrať s postavami, ktoré sú skôr viac zamerané na konanie a ich vnútorné prežívanie, ako aj na vyprofilovanie ich charakterov. V menšej miere však čitateľ kde-tu narazí na ich povahové črty.

„Stál celkom ticho a usiloval sa ovládnuť chaotické myšlienky. Čo sa stalo? Krvavá škvrna bola veľmi veľká. Iste tu netiekla krv, lebo si niekto porezal prst. A moč… odkiaľ je ten? V hlave sa mu vynorili chabé spomienky na televízne kriminálne seriály z prostredia súdneho lekárstva. Niečo o stopách po moči a výkaloch, lebo všetky svaly sa v okamihu smrti uvoľnili. Okamih smrti. Nie.“

Od polovice príbehu sa zvedavosť a napätie tiahnu celým textom. Každá postava je nespokojná so svojím životom a vnútorne iba prežíva a hľadá to, čo jej naozaj chýba – či už je to šťastie, vytúžené dieťa, alebo pokojný rodinný život. Neštandardne v tejto kriminálke možno nájsť vykreslené tri obrazy matiek, ktoré však majú jednu charakteristickú črtu spoločnú.

Ďalším netypickým znakom románu sú pocity postáv. Zaujímavým faktom je, že autorky do popredia kriminálky vsadili obyčajnú ženu – matku, ktorá vďaka svojej práci žije odlišne a vďaka svojim skúsenostiam a intuícii dokáže riešiť kritické situácie ako profesionál, a pritom nemusí byť ani kriminálny vyšetrovateľ. Silné opisy obchodovania s ľuďmi sa striedajú s pochmúrnym prostredím Dánska, ktoré citlivo prelínajú pocitovú stránku. Chlapec v kufri má všetky základné atribúty na pritiahnutie pozornosti nejedného čitateľa.

Chlapec v kufri je severská kriminálka, ktorá vám okrem pocitov ponúka aj odhalené tajomstvá, nečakané situácie, vraždy, obchod s ľuďmi, dramatické momenty a permanentné napätie. Zápletka je jednoduchá, dej je v mnohých situáciách ľahko predvídateľný, no tieto drobné nedostatky, ako aj prezradenie väčšieho množstva deja v anotácii vám nezabránia, aby ste si Chlapca v kufri plnohodnotne vychutnali.

Recenzent: Simona Rošková

– zaujímavá hlavná postava

– obšírnejšie opisy