Červená kráľovná

Victoria Aveyard

Rozdelený svet, nesmierna sila a hlas srdca.

Nie vždy sa srdce stotožňuje s tým, čo by sme mali urobiť a naplniť tak očakávania iných. Je dobré, ak sa riadime názorom spoločnosti a podnikáme skutky, ktoré iní označia ako správne? Má zmysel zabojovať o to, čo nám diktuje náš vnútorný hlas?

Mare Barrow žije vo svete, v ktorom všetky práva a výhody prideľuje farba krvi. Až do sedemnástich rokov verí klamlivej domnienke, že patrí medzi Červených – znevýhodnenú skupinu obyvateľstva, ktorá je podriadená vláde Strieborných. Jedného dňa však nastáva zlom a ona zisťuje, že má zvláštne schopnosti, rovnako ako vladári so striebornou krvou. Dozvedá sa tak pravdu o svojom pôvode a zo dňa na deň je postavená pred otázku, ktorá ju láme na dve polovice. Boj Červených a Strieborných sa môže skončiť katastrofou, ktorá zničí všetky doterajšie istoty súčasného sveta. Rozpútava sa tak vojna plná klamstiev a intríg. Dokáže Mare potlačiť svoje city a adaptovať sa do nového prostredia?

„Sedím v miestnosti plnej ľudí, ktorí by ma najradšej zabili, keby vedeli, kto som. Tak ako kráľovská rodina, ktorá by ma tiež zabila, keby mohla, a pravdepodobne ma jedného dňa aj zabije. Úplne prevrátili môj život naruby, Mare vymenili za Mareenu, zlodejku za princeznú, bavlnu za hodváb, Červenú za Striebornú. Dnes ráno som bola slúžka, večer som už princeznou.“

Kniha má bezpochyby špecifickú atmosféru, ktorá si svoju cieľovku dokáže opantať. Prvky fantasy, ktoré kreujú nový svet, pôsobia celkom „uveriteľne“ a čitateľ si na ne rýchlo zvyká. Podrobnosti sveta rozdeleného krvou autorka opisuje tak, aby sa v nových súvislostiach publikum nestrácalo a čo najrýchlejšie si zvyklo na princípy, ktoré v deji vládnu. Začiatok vďaka akcii a atraktívnemu prostrediu vyvoláva v čitateľoch napätie a chuť dozvedieť sa čo najviac nových informácií.

Dejová línia prechádza mnohými fázami a jej spád pripomína sínosoidu. Príbeh spracováva viacero prvkov, a preto môže u publika zožať rozličné názory – nie vždy sa totiž autorka bude venovať tomu, čo konkrétny čitateľ považuje za atraktívne. Akciu a dynamiku príbehu uprieť nemožno, no miestami dej pôsobí tak, akoby si autorka všetky náboje už vystrieľala. Navyše sa do pozornosti čitateľov pripletú aj dystopické prvky, ktoré nemusia byť po chuti každému a môžu pôsobiť nepotrebným dojmom, nakoľko by zápletka bola atraktívna aj bez nich.

Spracovanie príbehu a pretavenie myšlienky do riadkov je však celkom vydarené a cieľovej skupine úplne postačuje. Dialógy pôsobia uveriteľne a nemajú masku patetizmu, jazykové prostriedky takisto spĺňajú požiadavky žánru a dokážu bez problémov vystihnúť všetky dôležité podrobnosti. Autorke tiež nemožno uprieť schopnosť vykresliť situácie tak, aby čitateľa doslova posadila do kresla a nedovolila mu knihu pustiť z rúk. Rozprávanie hlavnej postavy pôsobí v dôležitých scénach priam návykovo a publikum pri nich zatajuje dych.

„Svet sa spomaľuje a všetko, čo vnímam, je ohromujúca sila elektriny medzi týmito stenami. Ako na tréningu s Julianom ovládnem prúd elektriny v každej kamere, v každom vodiči a… Zo zbraní niekde nad nami zaznejú štyri výstrely, ktoré sprevádzajú štyri oslňujúce záblesky. Nato sa ozvú výkriky.“

Mare ako hlavná postava nepredstavuje typického superhrdinu a aj napriek svojim schopnostiam pôsobí ľudsky. Tak ako každý tínedžer v jej veku pociťuje zmätok a strach, vyrovnáva sa s novou situáciou a podstupuje svoj vlastný vnútorný boj, ktorý pramení z náhlej a definitívnej životnej zmeny. Napriek všetkému má Mare svoje muchy, ktoré budú jednému čitateľovi sympatické a iného zasa trochu rozčúlia.

Červená kráľovná predstavuje pozoruhodný a špecifický kúsok, ktorý si práve vďaka tejto svojráznosti vyslúži mnohoraké názory. Ak obľubujete akciu, napätie, imaginárny svet, do ktorého sa dokážete ponoriť až po uši, a mladistvé postavy štylizované do pozícií, v ktorých majú obrovskú moc, ďalšie pokračovanie s názvom Sklenený meč vezmete do rúk skôr, ako Červenú kráľovnú stihnete uložiť do poličky medzi ostatné prečítané knihy.

– šikovne vytvorený imaginárny svet

– svojrázna hlavná postava

– príbeh miestami pôsobí návykovo

– akcia, napätie

– dobré jazykové spracovanie a výborný preklad

– pre milovníkov fantasy

– pre mladšiu časť publika

– pre čitateľov, ktorí obľubujú akciu a napätie

– pre čitateľov, ktorí nestrpia kolísavú gradáciu deja

Preklad: Slavomír Hrivňák

Pôvodný názov: Red Queen

Recenzent knihu čítal: 07hod 20min

Počet strán: 352

Škola, v ktorej vzdelanie nie je prvoradé, no predstavuje len zásterku niečoho, z čoho poriadne zamrazí. Čítaj viac
Svet čelí hrozbe, ktorá nepozná hranice. Čítaj viac
Spoločnosť, ktorá uznáva nesprávne hodnoty, nikdy nebude napredovať. Čítaj viac
Príbeh muža, ktorý musel bojovať sám so sebou. Čítaj viac
Vie si dnešný človek predstaviť, že by na Zemi nastali radikálne zmeny, ktoré by ovplyvnili atmosféru? Nerozoznali by sme ročné obdobia a deň by trval aj niekoľko „dní“? Treba však k tomu pridať aj... Čítaj viac
Nebezpečenstvo, nové objavy, ktoré môžu položiť svet na kolená, prostredie výskumných laboratórií a príbeh, ktorý vás od seba nepustí. Máte chuť na... Čítaj viac