5 jazykov lásky

Gary Chapman

Dôležité je nájsť niekoho, kto bude hovoriť „našim“ jazykom lásky.

Skutočne sa láska dokáže v jednom okamihu zo vzťahu vytratiť? Kde robia dvaja zaľúbenci chybu? Zabúdajú na opar lásky, ktorý ich pred rokmi celých opantal, alebo ho svojím konaním nevedomky odoženú?

Láska. Jedno slovo s množstvom podôb a ešte väčším objemom významových variácií. Všetci od lásky očakávajú niečo iné, a preto sa dôkazy tohto citu môžu z človeka na človeka líšiť. Gary Chapman sa vo svojej knihe venuje práve tejto problematike – ak dvaja ľudia cítia vzájomnú lásku, stále tu nie je záruka toho, že si ju dokážu dať najavo tak, aby to ten druhý vycítil a vstrebal.

Autor čitateľom predstavuje 5 spôsobov partnerskej komunikácie, ktoré človek môže vnímať ako dôkaz lásky. Ide konkrétne o pozornosť, slovné uistenie, dary, skutky a fyzický kontakt. Všímavosťou a analýzou partnera možno prísť na to, ktorý spôsob preferuje a chce ho každodenne od svojho partnera prijímať. Potom stačí už len tak málo – vyznávať lásku spôsobom, ktorým si to tá druhá strana vyžaduje, a hádky či nezhody sa postupne vytratia.

„Pevne verím, že keď identifikujeme a naučíme sa hovoriť jazykom lásky nášho partnera, objavili sme kľúč k dlhotrvajúcemu, milujúcemu manželskému vzťahu. Láska sa po svadbe nemusí vypariť, no aby sme ju udržiavali živú, väčšina z nás musí zapracovať na tom, aby sme sa naučili hovoriť aj druhým jazykom lásky. Nemôžeme si vystačiť s naším vlastným jazykom, ak mu náš partner nerozumie.“

Kniha napomáha k lepšiemu pochopeniu partnera a namiesto zbytočnej teórie prináša rýchlo aplikovateľné návody, ako všetky postupy aplikovať v praxi. Autor navyše zvolil veľmi jednoduchý spôsob demonštrácie svojich tvrdení – text je dopĺňaný jeho osobnými zážitkami a skúsenosťami z praxe. Na rôznych situáciách, v ktorých figurujú milenecké či manželské páry, tak dokazuje, aký je celý proces jednoduchý. Ak muž alebo žena pochopí, čo ten druhý očakáva, hľadá či vyžaduje, vie mu to bez problémov poskytnúť. Vďaka tomu sa do vzťahu vráti to povestné čaro, ktoré bolo na jeho začiatku priam hmatateľné.

Spôsob, akým autor svoje myšlienky interpretuje, je nesmierne jednoduchý. Zbytočne neodbáča na miesta, v ktorých by sa čitateľ stratil, neplytvá opismi, ani sa nezameriava na detaily, ktoré by nemali žiadnu výpovednú hodnotu. Ide priamo na vec, svoje tvrdenia vždy podloží udalosťami, ktoré sa mu priplietli do života, dôsledkom čoho publiku dáva „dôkazový materiál.“ Okrem toho používa jasné a zreteľné vyjadrovacie prostriedky, ktorým porozumejú úplne všetci.

„Len zriedka majú manžel a manželka rovnaký primárny emocionálny jazyk lásky. Máme tendenciu hovoriť svojím primárnym jazykom lásky a sme prekvapení, že náš partner nerozumie, čo sa mu snažíme povedať. Snažíme sa vyjadriť svoju lásku, ale naša snaha je márna, pretože mu to hovoríme v jazyku, ktorý je pre neho cudzí.“

5 jazykov lásky by si mal prečítať úplne každý. Muž alebo žena, tínedžer či dospelák, sklamaný aj opojený láskou, single aj zadaný. Teóriu, respektíve princípy, ktoré sú tu odhalené, nemôže nik znegovať, napadnúť ani vyvrátiť. Autor poľahky bez zbytočných odbočení predostiera spôsob, ktorý napomáha odvrátiť menšie aj väčšie vzťahové katastrofy. Navyše si dovolím tvrdiť, že princípy v knihe sa dajú aplikovať vo všetkých sférach vzťahov – teda nielen mileneckých, ale aj rodinných či priateľských.

– jednoducho vysvetlené princípy

– teória, ktorej porozumie každý

– poznatky sa dajú okamžite aplikovať do praxe