Volanie kukučky

Robert Galbraith

Prvý prípad Cormorana Strikea, ktorý oživil ducha klasickej anglickej detektívky.

Napätie, mučivá neistota i pohodové tempo… Možno spojiť tieto prvky dokopy? Nebude jeden z nich vylučovať druhý a zákonite naň vrhať svoj tieň? Kdeže… Všetko sa dá, keď sa chce!

volanie kukučkySmrť krásnej modelky Luly Landry, ktorá vypadla z okna za zdanlivo bežných okolností nasvedčuje tomu, že to bola samovražda. No niekto je presvedčený, že išlo o úmyselné zabitie. Kto mal motív zabiť mladú úspešnú modelku? Súkromný detektív Cormoran Strike vyšetruje prípad, i keď už bol vyšetrený londýnskou políciou. V ten mrazivý večer, keď Lula vypadla z okna, totiž bežali po súbežnej ulici dvaja zamaskovaní muži. Boli to vrahovia mladučkej modelky? Alebo sa ocitli na bezpečnostných kamerách náhodne? Jej brat, ktorý Cormoranovi zadá za úlohu túto nešťastnú udalosť preveriť, je presvedčený o tom, že Lula by si dobrovoľne vlastný život nevzala… Ide tu iba o snahu zastať sa svojej sestry? Alebo je jeho predtucha opodstatnená?

„Určite sa jej zdalo, že tých pár sekúnd, počas ktorých padala na betónovú zem pokrytú klamlivo mäkkou vrstvou snehu, trvá celú večnosť. Mávala rukami v nádeji, že sa niečoho zachytí v nemilosrdne prázdnom vzduchu, až sa napokon pri náraze dolámala. Nezostal jej čas niečo zmeniť, vysvetliť, spísať závet, ospravedlniť sa. Nebol jej dopriaty luxus, aký majú ľudia, ktorí vedia o svojom blížiacom sa odchode.“

Do súkromného života detektíva sa však počas vyšetrovania vplieta aj krach jeho milostného života s partnerkou Charlotte. To núti Strikea prespávať na rozkladacej posteli v kancelárii, čo sa snaží šikovne kryť pred svojou asistentkou Robin. Obe postavy majú svoj profil, vďaka čomu kniha nadobúda reálnejší a uveriteľnejší feeling, ktorý je v tomto žánri viac ako potrebný.

Vyšetrovanie nemá od začiatku jasného vraha, čo pre čitateľov poskytuje vynikajúce napätie, napriek tomu, že kniha má takmer 500 strán. V príbehu sa stretávame s množstvom zaujímavých postáv a ľudskými osudmi, ktoré sa vo vyšších vrstvách londýnskej spoločnosti objavujú bežne. Drogy, alkohol, rozvedené manželstvá, vzťahy za peniaze, homosexualita… To všetko vplývalo na osobnosť mladučkej modelky, ktorú si adoptovala právnická rodina ako náhradu za mŕtveho syna.  Známa autorka J. K. Rowling tentokrát píšuca pod mužským pseudonymom dokázala vytvoriť zaujímavé prostredie a zároveň poukázať na mnohé nástrahy spoločnosti.

„Prerazila na fotení Vogue, kde mala na sebe moje šaty. Kukučka zbožňovala moje oblečenie aj mňa, ale keď sa ľudia dostanú na určitú úroveň, kde im každý opakuje, že stoja za viac, zabudnú, ako sa tam ocitli, a zrazu je všetko o prachoch.“

Veľmi zaujímavý príbeh mladej modelky z adoptívnej rodiny nám približuje myšlienky, ktoré môže nadobudnúť psychopat, ktorého svedomie už dávno neplní svoj účel. Kniha má dva rozmery – rozmer vraždy, ktorá sa snaží byť za každú cenu zamietnutá pod koberec políciou, a na druhej strane motív vzťahov, s ktorými sa stretávajú všetci: matka s dcérou, brat so sestrou, asistentka s detektívom, detektív s expriateľkou. Oba rozmery sú však v príbehu veľmi dobre vyvážené a po celý čas vytvárajú harmonický celok.

Zo štylistickej a jazykovej stránky nie je príbehu, autorke ani prekladateľke čo vytknúť. Vydavateľstvo Plus v spoločnosti Albatros Media stavilo na kvalitný štýl Joan Katerine Rowlingovej, autorky, ktorú preslávil legendárny príbeh čarodejníka Harryho Pottera. Detektívne príbehy pod mužským pseudonymom takisto budia záujem mnohých čitateľov po celom svete. A nie je žiadnym tajomstvom, že Volanie kukučky je len prvou časťou série Cormorana Strikea…

Recenzent: Mária Pažmová

cta-audioteka

– príbeh s dvoma rozmermi

– vyprofilované postavy

– neustále napätie

– pútavá myšlienka

– minimum drastických scén

– kniha aj napriek napätiu pôsobí pokojne a mierne

– výborne zvládnutá štylistická a jazyková stránka

– nepredvídateľný dej

– pre milovníkov detektívok

– pre náročnejších čitateľov, ktorí obľubujú výzvy, novinky a zručné napísanie príbehu

– pre nadšencov klasických anglických detektívok

– pre ľudí, ktorí radi a často moralizujú

– pre nadšencov severských kriminálok, ktorí nie sú ochotní začítať sa do štýlovo „inej“ detektívky

Vydavateľstvo: Plus

Preklad: Diana Ghaniová

Pôvodný názov: The Cuckoo´s Calling

Recenzent knihu čítal: 07hod 25min

Počet strán: 496

Manifestácia skutočnosti, že kniha je odrazom autora. Čítaj viac
Robert T. Kiyosaki Ako byť dva kroky vpred tak, aby nás súčasná finančná situácia nedokázala dobehnúť? Druhú šancu v živote rozdáva len málokto... Chyby sa dnes neodpúšťajú a zbaviť sa tej či onej nálepky, ktorú sme si svojím konaním vyslúžili, Čítaj viac
Mať priateľku, ktorej o sebe môžeme povedať úplne všetko, je veľmi oslobodzujúce. Radosť, trápenie, šťastie aj bolesť sa tak rozdelia na dve časti a sú ľahšie stráviteľné... Čítaj viac
Zlý chlapec a dobrá poézia. Čítaj viac
Obchod s ľudským tovarom alebo zlý sen? Čítaj viac