V lese visí anděl

Samuel Bjork

Prepletený príbeh, ktorý nielen slabším povahám naháňa hrôzu.

Nie je kriminálka ako kriminálka. Dokonca i tie severské sa od seba v mnohých ohľadoch líšia. Zatiaľ čo sa jedni autori sústredia na profil vraha a jeho divoké vyčíňanie, nájde sa aj zopár takých, čo načrú trochu pod povrch. A na mušku si vezmú aj tabuizované témy ako sektárstvo či tyrania.

v-lese-visi-andel-duzeV jeden deň objaví muž pri prechádzke so psom v lese dievčatko. Visí na strome a v rukách má tabuľku s veľavravným a zároveň i nič nehovoriacim nápisom. Tento ohavný zločin vytrhne z osobných peripetií dvojicu vyšetrovateľov – Holgerovi Munchovi sa rúca rodinný život a Miu Krugerovú strašia myšlienky na smrť. Ich životné drámy však musia ísť bokom aspoň naoko, keď sa príde na to, že vrah neskončil len pri čísle jeden. Zvrátené odhady vyšetrovateľov sa potvrdia a zakrátko na to pribudnú ďalšie detské obete. Kto za týmito činmi stojí? A aká veľká je pravdepodobnosť, že sa naplní ich najdesivejšia hypotéza – ďalšou obeťou bude Holgerova vnučka?

Množstvo dejových línií, ktoré sú zdanlivo separované, dokážu popliesť nejedného poslucháča, a preto je potrebné sústrediť sa na príbeh od úplného začiatku. Poslucháč po čase príde na to, že spracovávanie nových faktov a memorovanie i tých najbanálnejších podrobností je viac ako dôležité, nakoľko nikdy nie je isté, ktorá skutočnosť rozohrá v ďalšej kapitole novú hru.

Príbeh môže na niekoho pôsobiť zdĺhavo a prekombinovane. Autor vypracoval veľké množstvo postáv, pričom takmer každá z nich má svoj vlastný špecifický profil, ktorý pôsobí na poslucháčov lákavo. Netrpezliví poslucháči musia rátať s tým, že si trochu poskúšajú svoje nervy a rovnako i pamäť. Pri nedostatočnej pozornosti sa môže naskytnúť mierny zmätok. V pomerne krátkej časovej rovine totiž publikum natrafí na množstvo prvkov a podnetov, ktoré je nutné neustále sledovať.

Napätie sa prirodzene stupňuje počas celej dĺžky deja a zamotané osudy charakterov pocit neistoty iba podporujú. Autor zachádza aj pod povrch, kladie dôraz na detaily a dotýka sa aj ťažších tém, na ktoré si iní netrúfnu. Prostredie, do ktorého je dej zasadený, pôsobí desivo a dokáže vyvolať v publiku rôznorodé otázky i očakávania aj napriek tomu, že tu v porovnaní s inými severskými kriminálkami nie je toľko krvilačných scén a násilia. Žalúdok sa však môže zdvihnúť aj bez obrazov plných krvi a zvráteností.

Koniec je prekvapivý, nielen čo sa týka rozuzlenia, ale aj spracovania. Postavu vraha je ťažké odhaliť, no napriek tomu môže mať istá časť publika dojem, že jej niečo ušlo. Možno tu totiž pozorovať takzvaný zrýchlený koniec, počas ktorého sa na poslucháča zosype veľké množstvo faktov a eufória z novoobjavených informácií sa v krátkom časovom úseku nemusí dostaviť v takej intenzívnej miere.

Hoci sú zväčša kriminálky nahovorené mužským hlasom, interpretka Petra Špalková sa hlasovo dokonale prispôsobila atmosfére, ktorá v deji panuje. Interpretácii príbehu teda niet čo vytknúť, no zvukové ohraničenie kapitol a častí nemusí sadnúť každému poslucháčovi. Kapitoly sú totiž od seba oddelené špecifickou zvukovou nahrávkou, na ktorú sa dlho zvyká a ak sa tak aj stane, drvivá väčšina poslucháčov bude zastávať názor, že sa do príbehu tento zvuk nehodí, a to rytmicky ani žánrovo.

V lese visí anděl (v slovenčine vyšiel preklad s názvom Cestujem sama) možno charakterizovať ako prepracovanú kriminálku s permanentným napätím, čitateľsky/poslucháčsky atraktívnym prostredím a premyslenými detailami. Odporúčam pre poslucháčov, ktorí sa vedia dlhodobo sústrediť a zvládnu spracovať aj silnejšie scény či fakty. Samuel Bjork touto knihou dokázal, že jeho fantázia siaha ďalej ako fantázia bežného smrteľníka a dokáže vďaka tomu vytvoriť príbeh, ktorý čitateľov vystraší, prekvapí i zhrozí.

– desivý príbeh

– autor načrie aj do tabuizovaných tém

– prepletená zápletka