Recenzia nad zlato?

Recenzia je zväčša písomný prejav, v ktorom autor hodnotí umelecké dielo využívajúc pri kritike i názorné zdôvodnenie. Inými slovami – je to akýsi posudok literárneho/filmového/výtvarného či iného dielo, pričom recenzent kladie dôraz na to, aby spomenul klady aj zápory a oba aspekty svojmu publiku zreteľne vysvetlil držiac sa nasledovných pravidiel:

12226604_10205427851915408_1171949794_nNedotknúť sa autora!

Pravidlo, na ktoré by nemal zabudnúť žiaden odborník, znie – nikdy sa nevyjadrovať k autorovi a už vôbec nie mu pomocou svojej recenzie ostro odporúčať, aby so svojou vášňou skoncoval. Negatívne podfarbenie a urážky voči autorovi zaváňajú závisťou. Vtedy už však nejde o recenziu, ale o chabý pokus vyliečiť si svoje vlastné komplexy.

Nebáť sa kritiky, ale…

Nie je kritika ako kritika. Povedať, že mi daná postava liezla na nervy, že sa ukončenie príbehu nezhodovalo s mojou predstavou, nie je kritika, ale amatérske vyjadrenie vlastného rozčarovania. Ak sa v diele nájde prvok, ktorý na celok vrhá čierny tieň, je potrebné vysvetliť, prečo je tomu tak, a presne zadefinovať, čo za negatívnym hodnotením stojí.

Žiadne rady, iba konštatovania

Keby bolo keby… Všetci to poznáme. Ak by sa kniha skončila tak, ak by tam bolo menej opisov, ak by tá postava urobila to či ono. O tomto recenzia nie je. Fabulovať a dotvárať dej podľa vlastných predstáv nie je v kompetencii žiadneho recenzenta. Musí rozohrať hru s kartami, ktoré mu do rúk dal autor. A nemyslieť pritom na to, že v balíčku, ktorý ostal ležať na stole, sa pravdepodobne skrýva srdcové eso.

Skupinová recenzia? Výmysel!

Čakali sme, chceli sme sa dočkať, mysleli si, že to bude… Prečo písať recenziu tak, akoby ju napísala stočlenná skupina? Ak za recenziou naozaj nestojí minimálne dvojica autorov, je priam zarážajúce, prečo jej autor hovorí o sebe v množnom čísle a pomocou plurálu sa snaží čitateľa zmanipulovať využívajúc pritom jednoduchý psychologický trik – ak niečo povie väčšia skupina ľudí, má to lepší efekt v porovnaní s názorom jednotlivca. Dobrá recenzia však žiadne zlepšováky nepotrebuje.

Nesprávať sa, akoby som s autorom trávil piatkové večery

Ak je potrebné spomenúť v texte meno autora, oslovenie by sa malo niesť v neutrálnom duchu. V prípade, že recenzent nechce použiť neosobný výraz – maliar, spisovateľ, režisér a zvolí si priame oslovenie pozostávajúce z mena i priezviska, mal by zabudnúť na zdrobneniny. Publikum toto prihovorenie sa môže vyhodnotiť ako prvok odkazujúci na to, že medzi recenzentom a autorom diela je kamarátsky vzťah. A vtedy sa núka pochybnosť, či je recenzia objektívna a recenzent nie je ovplyvnený.

sophiina voľbaNie som tu len ja

Pravdepodobne najväčšou výzvou recenzenta je uvedomiť si, že sa jeho názor nemusí zhodovať s názorom väčšiny. V prípade, že sa dielo nepáči mne, no masy ho ospevujú, nie je profesionálne vyzývať spoločnosť k tomu, aby si vstúpila do svedomia. Je potrebné hľadať, konštatovať a predpokladať, prečo je tomu tak. A v konečnom dôsledku pripustiť, že dielo nie je napísané pre mňa, no iná skupina čitateľov si ho obľúbi, vďaka takým a takým charakteristickým črtám. Bez ohľadu na to, či je dielo plytké a plné klišé. Niekto ho bude milovať, a preto je potrebné aj k takejto knihe pristupovať s úctou, bez akýchkoľvek urážok.

Odvaha plávať proti prúdu

Možno sa bude zdať, že tento bod odporuje predošlému. Nie tak celkom. Ak si je recenzent istý, že dielo nespĺňa ani základné požiadavky pre konkrétny žáner, musí ísť s farbou von. No opäť tu platí – s rozumom a chladnou hlavou. Ak svoje stanovisko podloží trefnými argumentmi, jeho slová budú nepriestreľné a ich význam zoberú na vedomie aj tí najväčší fanúšikovia danej knihy. Tu sa opäť stretávame s rozdielnosťou literárneho vkusu – na konci recenzie je preto dobré pripustiť, že tieto prvky nemusia prekážať každému. Sú ľudia, ktorí ich dokonca vyhľadávajú. Vtedy sa ponúka možnosť im knihu odporučiť a recenzent tak zmierni štipľavý dojem svojej recenzie.

Široký záber

Prepísať anotáciu, potom dej pre istotu ešte raz rozpovedať vlastnými slovami a na záver použiť pár teplých slov v štýle odporúčam, páčilo sa mi, nikdy viac… Takýto publicistický počin sa môže radiť medzi komentáre, no v žiadnom prípade nie k recenziám. Správna recenzia sa na dielo pozerá z každého hľadiska – okrem dejovej línie si recenzent musí všímať i jazyk, mieru opisov i dialógov a takisto sa sústreďuje aj na elementy neviditeľné voľným okom. Aká emócia z textu šla? Čo za ňou stojí? Čítala sa kniha rýchlo, alebo naopak – ťažkopádne a pomaly? Ak sa ku všetkým informáciám pridajú aj argumenty, výsledkom je recenzia, ktorá má čitateľom čo povedať.

Ak na to nemám, radšej ruky preč

Nezvyknem čítať fantasy, ale táto kniha sa mi páčila. Ak narazíte na podobnú vetu, na recenziu rovno zabudnite. Ak niekto nemá prehľad v konkrétnom žánri, no napriek tomu sa ide vyjadrovať dielu, ktoré do tohto žánru spadá, výsledok môže byť iba jeden – more slov bez vyššej výpovednej hodnoty. Recenzent musí mať v prvom rade prehľad o tom, čo píše. Inak nemôže vedieť, aké atribúty knihe chýbajú, prípadne, ktoré sú zastúpené v hojnom počte. Prichádza vtedy o možnosť porovnania diela s iným príbuzným dielom a recenziu tak poskladá iba z vlastných pocitov a dojmov. Slohová práca však nie je recenzia.

Summa summarum, správny recenzent vie zvoliť vhodné slová, aj keď práve kritizuje. Je si vedomý svojej zodpovednosti, ktorú nadobúda od chvíle, kedy recenziu uverejní. Nepreceňuje svoje sily ani vedomosti, jeho vety sú výstižné, každý názor je podložený argumentmi a nikdy, skutočne nikdy neprekračuje hranice slušného správania.

Autor: plutonium.sk