Kočka v síti

Marie Petrovová, Radka Havlenová, Helena Ruckerová & Marie Saudková

Schyľuje sa v chovateľskej stanici k zločinu?

Už ste sa niekedy nechali lapiť do siete nastraženej pre niekoho iného? Ak áno, nemali ste pocit, že ste si tú sieť uplietli sami svojou nerozvážnosťou a zbrklým konaním?

kocka-v-sitiTri deti, dve mačky a jeden pes… Keď si Klárka odnesie z chovateľskej stanice mačiatko Brusinku, ešte ani len netuší, že sa zapletie do čohosi nekalého. U chovateľky pani Táne sa totiž začínajú diať čudné veci a zdá sa, že niekto u nej čosi hľadá. V momente, keď sa aj Klárkina rodina stretáva so zvláštnymi javmi, postupne Klárka prichádza na to, že musí konať na vlastnú päsť. Do pátrania zapriahne aj kamošku Lindu spolu s jej novým rodinným známym Tondom. No predsa len… Sú to ešte deti. Nechytia sa do vlastnej siete a celú vec ešte viac neskomplikujú? Proti komu vlastne rozohrali šachovú partiu? Je za tým naozaj exmanžel chovateľky alebo niekto úplne iný? A čo sa dotyčný snaží nájsť, prípadne ukradnúť?

„Paní Táňa sedí s Klárčiným tatínkem v obývaku a znovu mu popisuje, jak odchádzela z domu, všude zamkla, všechno zkontrolovala. Ne, nemá vůbec tušení, kdo by co u ní mohl hledat. Kočky mají všechny papíry v pořádku a ona nakonec taky.
,Není tu nic k ukradení. Vůbec to nechápu.‘ Pořád si přehrává svůj odjezd.“

Kočka v síti predstavuje milý, nenáročný a úsmevný príbeh s jemnou detektívnou zápletkou, vďaka čomu sa úplne plynulo rozširuje jeho cieľová skupina. I keď je kniha primárne určená detskému čitateľovi, dospelá časť publika tu takisto nájde niečo, čo ju zaujme. Trojica hlavných detských postáv pôsobí v deji nesmierne sympaticky, a tak si ich čitateľ okamžite obľúbi. Príjemný dojem z knihy umocňujú ilustrácie, ktoré možno nájsť takmer na každej strane. Ich veľkosť je variabilná, niekedy zaberajú prevažnú časť stránky, inokedy pôsobia ako malý doplnok k textu.

Jazyk, akým je kniha písaná, možno charakterizovať ako jednoduchý, no zároveň dobre čitateľný a zrozumiteľný. Prispôsobenie primárnej cieľovej skupine tu však dospelý čitateľ nespozoruje a nebude mať pocit, že sa začítal do priemernej rozprávkovej knihy. Dialógy nie sú strojené, bez problémov zapadajú do jednotlivých obrazov a mnohokrát pôsobia vďaka detským postavám úsmevne.

Detektívna zápletka pretrváva počas celej dĺžky deja, dôsledkom čoho si malí čitatelia môžu cibriť svoje dedukčné schopnosti a pozorovací talent. V knihe však aj napriek „krimi nádychu“ nemožno nájsť ani len náznak násilia, no aj navzdory tomu čitateľ pociťuje jemné znaky napätia. Podstatnú časť knihy tvoria pasáže sprostredkujúce život v jednej domácnosti s mačacím miláčikom. Deti si tak prečítajú aj podrobnosti ohľadom starostlivosti o zvieratko či spolužitia s ním. Tieto časti možno bez problémov označiť ako vzdelávajúce, rovnako však aj tie, ktoré sa venujú problematike sociálnych sietí.

„Tatínek si jde umýt před večeří ruce. Rozsvítí v koupelně a neveří vlastním očím. ,Brus? Co jsi tady vyvádela?‘ Brusinka pochopí, že za tenhle ,úklid‘ koupelny rozhodne pochvalu nedostane, a at rychle vyskočí z umyvadla a než se tatínek naděje, už se schovává pod skřínkou v obyváku. A to tatínek ještě netuší, že večer bude půl hodiny hledat kartáček na zuby.“

Kočka v síti je netradičné a milé dielko, ktoré v rodine môže prečítať hneď niekoľko generácií – od starých rodičov až po najmenších členov, pričom každý z nich nájde v knihe čosi iné a pozrie sa na text cez inú optiku. Knihu preto odporúčam detským čitateľom, ktorí sa už vedia dlhodobo sústrediť na rozsiahlejší text, ale rovnako aj dospelákom, čo majú chuť na chvíľu sa vrátiť o pár rokov vzad a prečítať si nenáročné a milé dielo.

– knižku spestrujú ilustrácie

– jednoduchý a zrozumiteľný jazyk

– jemná detektívna zápletka