Každý trapas sa počíta

Silvia Jezerská

Občas je potrebné odložiť minulosť nabok a počkať, kým na ňu dozrejeme.

Život je možné prirovnať k reťazi. Jeden jediný prasknutý článok dokáže ovplyvniť stabilitu celku a nič už nefunguje tak ako predtým. Je náprava naozaj taká jednoduchá – stačí, ak opravíme poškodené miesto? A dá sa pretrhnutý dielik ľahko vyhľadať?

14408985_1171645642893289_1962643713_nTereza je mladá žena, ktorá vedie vskutku obyčajný, priam až nudný život. Žije so svojou mamou, pracuje ako učiteľka, má jednu priateľku Ivetu a… má aj spomienky. Na Ondreja, ktorý jej do života vždy dokázal priniesť dávku adrenalínu. Čo sa stane, ak ho stretne po rokoch? Odváži sa zmeniť svoj stagnujúci život? A vynorí sa z jej minulosti ešte niekto ďalší, kto by jej dokázal otvoriť oči? Zdanlivo potrebná zmena má však na Terezin život spočiatku negatívny dopad a pocit zadosťučinenia nie a nie prísť. Až kým… sa neobjaví článok, ktorý má potenciál ovplyvniť celú reťaz. No na túto skutočnosť je potrebné prísť pomaly a vyrobiť predtým nejaký ten „trapas“.

„,Tereza,‘ urobí krok ku mne. V pravačke drží loptu. Má také veľké ruky, že basketbalka sa v nich úplne stráca. Usmeje sa. V kútikoch očí a úst sa mu nazberajú drobné vrásky. Keď sme sa videli naposledy, tie pri ústach ešte nemal. Hoci len nerada, musím priznať, že mu pristanú. ,Dúfal som, že ťa tu stretnem.‘“

Každý trapas sa počíta je niekoľkoročný prierez života jednej mladej ženy, v ktorom sa spozná viacero čitateľov. Všetky postavy, ktoré sa v deji mihnú, pôsobia reálne a autenticky, až má publikum pocit, že každú z nich dôverne pozná. Či už ide o Terezinu mamu, priateľku Ivetu, alebo Ondreja či Terezu samotnú, po čase možno zistiť, že všetky charaktery sa v živote stále hľadajú, lipnú na dávno napísaných rozprávkach, príliš silno tlačia na pílu alebo na ňu netlačia vôbec. Za vtipnými situáciami sa tak skrýva obraz vnútorných svetov ľudí, ktorí majú v tomto živote ešte čo-to napraviť.

„,Tereza, hovoríš ako moja babka. Možno aj ona je pokrokovejšia. Ty si stará duša v mladom tele. Väčšinou sa ženy v určitom veku zbláznia, zapierajú svoj vek a správajú sa, akoby boli o desať rokov mladšie. U teba je to naopak. Ty sa správaš o desať rokov staršie. Občas sa mi zdá, že si sa narodila dospelá a zodpovedná. Nemáš ešte ani tridsať, ži trochu!´“

Hoci príbeh plynie pomalšie, jeho pútavosti to nijako neškodí, za čo môžu predovšetkým hodnoverne vykreslené situácie a dialógy, ktoré vyznievajú úplne prirodzene. Rozprávanie v prvej osobe z pohľadu Terezy nie je mnohokrát chronologické, občas totiž do prítomnosti zablúdi nejaká tá spomienka, no striedanie časových rovín neovplyvňuje zrozumiteľnosť. Kniha sa číta nesmierne ľahko a rýchlo aj vďaka štylisticky šikovne vystavaným vetám a početným dialógom, ktoré dodávajú príbehu drive. V druhej polovici môžu ostražitejší čitatelia spozorovať niekoľko prvkov, ktoré dej pozdvihujú za hranicu bežnej oddychovky. Hoci úsmevné situácie pretrvávajú až do konca, pomaličky sa do deja vkráda čosi clivé a nostalgické, čo na pozadí potichu drieme a čaká, kým si ho všimnú ľudia, ktorí prechádzajú či prešli podobnou životnou etapou ako hlavní hrdinovia.

Každý trapas sa počíta odporúčam čitateľom, ktorí hľadajú niečo viac aj v oddychovom žánri. Napríklad riadky, v ktorých sa ukrývajú hodnoverné emócie, prípadne i zápletku, ktorá nie je postavená na miliónkrát opisovanom vzťahovom trojuholníku. Ak chcete spoznať nové postavy, ktorých sa budete môcť priam až dotknúť, Každý trapas sa počíta si napíšte do wishlistu.

– oddychový príbeh s pointou

– rýchle čítanie

– dej nie je chronologický

– množstvo emócií

– hodnovernosť, priamosť a úprimnosť

– pre čitateľov, ktorí obľubujú príbehy s reálne vykreslenými postavami

– pre každého, kto vyhľadáva príbehy s pointou

– pre tých, ktorí majú chuť na netradičnú oddychovku

– pre čitateľky, ktoré preferujú romantické ľúbostné príbehy

Vydavateľstvo: MERIDIANO-PRESS, edícia Moderné romány

Recenzent knihu čítal: 05hod 20min

Počet strán: 255

Keď sa v nás ozývajú vnútorné hlasy, pričom každý kričí niečo iné. Čítaj viac
Čaro indického umenia odteraz aj vo vašej kuchyni! Čítaj viac
Vždy existuje ďalšie riešenie. Čítaj viac
Je všetko naozaj tak, ako má byť? Čítaj viac
Sklamanie v láske nie je možné ničím zaplátať. Je možné odpustiť, zahodiť všetko za hlavu a začať odznova? Nebude však nalomená dôvera v našom vnútri neustále rozosievať semienka pochybností? Čítaj viac
Ak vás na materskej prekvapí nuda všedných dní, zavolajte si na pomoc otecka! Čítaj viac