Erasmus: Láska na dobu určitú

Lenka Timeová

Spomienkový sprievod plný rôznorodých zážitkov a emócií.

Spomínate si ešte na študenstké časy? Bolo to obdobie, ktoré ste celé pretancovali alebo strávili nad knihami a krvopotne zbierali dobré známky vedúce k červenému diplomu?  Nech ste už patrili do hociktorej kategórie, jedno je isté – študenstké časy a vysokoškolský život možno charakterizovať ako obdobie objavovania vlastných síl, prvých lások a samostatnosti.

erasmus TITULKAKniha zachytáva príbeh hlavnej hrdinky Adriany, ktorá sa rozhodne stráviť časť štúdia na univerzite v zahraničí. Hoci s Prahou ako výslednou destináciou spočiatku nie je spokojná a nahlodáva ju vidina čohosi exotickejšieho, po čase sa hlavné mesto našich susedov javí ako dobrá voľba a ona tam prežije nielen jeden semester, ale rovno dva. Začína sa tak nepretržitý sled udalostí plných lásky, zábavy, vyčerpania, sklamaní i nostalgie. Jeden žúr strieda druhý, Praha postupne odhaľuje svoje skryté zákutia a na chodbe internátu sa národnosti a ich zástupcovia premieľajú jedna radosť. Adriana však má vyhliadnutú iba jednu postavičku – Francúza Juliena, ktorému úplne prirodzene odovzdá všetko, čo má. Majú však erasmácke vzťahy dlhšiu budúcnosť? Skončí sa to zlomeným srdcom alebo naplnenými ideálmi?

„Po desiatich neskutočných mesiacoch som sa vrátila späť ako úplne iný človek. Myslím si – vlastne som o tom presvedčená –, že ako oveľa lepší človek. Je ťažké presne opísať, čo sa počas toho bláznivého roka stalo, pretože ako sa hovorí… kto nezažil, nepochopí. No ja som sa to rozhodla risknúť, a predsa len dovoliť aj ostatným, aby nahliadli do sveta plného vzrušenia, emócií, nereálnych zážitkov a zábavy, o ktorej sa mi ani len vo sne nesnívalo.“

I keď je dejová línia pomerne jednoduchá a pozostáva zo všedných i menej všedných situácií, príbeh si dokáže neustále udržiavať pozornosť svojho čitateľa. Aj pre tých, ktorí nie sú ohúrení opismi nočného párty života, môže byť text atraktívny – neustále sa totiž do popredia derie otázka neistého vzťahu medzi hlavnou postavou Adrianou a účastníkom výmenného programu. Vďaka úprimnosti autorky má kniha emotívny podtón, ktorý takisto pôsobí ako lákadlo.

Autorka totiž sprostredkuje čitateľom všetky zážitky pomocou rozprávania prvej osoby, čím sa len zvyšuje autenticita príbehu. Jazyk, ktorým sa publiku prihovára, je úplne prirodzený, nestrojený a písmenká sa na nič nehrajú bez ohľadu na to, či sa odohráva vtipná alebo smutná pasáž. Je takisto veľmi dôležité podotknúť, že aj tá najšialenejšia časť tu nevyznieva vulgárne – tvrdé slová sa v texte vyskytujú zriedkavo.

„Vedela som, že nič neviem. Julien ma chodil kontrolovať a pýtal sa, ako to ide, no ja som vždy celá zronená čítala tie isté vety bez toho, aby som sa zamýšľala nad ich významom. Samozrejme, do Bratislavy som preto prišla celkom nepripravená so stiahnutým žalúdkom a nervozitou, ktorá doslova prekypovala mojím vnútrom.“

Počas autorkinho rozprávania čitateľ spozná nejeden ľudský osud a profil mladého človeka. Adriana úplne prirodzene stretáva študentov z celej Európy a vďaka vedľajším situáciám sprostredkuje čitateľom kultúrne rozdiely, odlišné povahové črty alebo len jednoducho iné pohľady na život. Každá postava do výmenného programu vstupuje s inými očakávaniami, prípadne menšími či väčšími boliestkami, ktoré si plánuje na Erasme vyliečiť.

Erasmus predstavuje jednoduchý, oddychový príbeh, v ktorom napínavú dejovú líniu nahrádza úprimnosť a široká škála pocitov. Primárne knihu odporúčam pre mladšie ročníky – študentov a študentky, ktorých vzdelávací výmenný program ešte len čaká, prípadne i ľudí, ktorí sú neustále mladí duchom. Ak máte chuť na netradičný príbeh, ktorý zachytáva zábavu, smiech i slzy a veľkým oblúkom sa vyhol patetickej ľúbostnej zápletke, táto kniha za pokus určite stojí.

– jednoduchá dejová línia

– rôznorodé zážitky

– väčší počet postáv