Dievča z Titanicu

Hazel Gaynor

Aj 70 rokov stará udalosť dokáže zmeniť  život mladého človeka.

Premýšľali ste niekedy nad tým, ako sa cíti človek, ktorý vyviazne z pazúrov smrteľnej katastrofy? Čo sa odohráva v jeho vnútri, koľko času musí uplynúť, kým sa vráti do kolobehu bežného života? A vôbec… Dá sa na všetko zabudnúť a opäť fungovať tak ako predtým? Alebo sa v živote jednoducho vyskytnú udalosti, ktoré zo svojho podvedomia už nikdy nevyženieme?

Dievca z Titanicu_TITULKA_ (1)Píše sa rok 1912 a Írskom sa prevalí vlna vzrušenia – najgigantickejšia loď sa chystá na svoju prvú plavbu. Noviny o Titanicu píšu ako o nepotopiteľnom kolose, ktorý na svoje paluby pozve takmer dve tisícky cestovateľov všetkých ekonomických tried. Nalodia sa na ňu bohatí i chudobní, ľudia, ktorí v spoločnosti niečo znamenajú, aj tí, ktorí do nej len prirodzene patria a nikdy za svoju prácu nezožnú veľkolepé ovácie. Medzi pasažierov patrí aj 17ročná Maggie, ktorá z Írska cestuje so svojou tetou a priateľkami do New Yorku. Na domácej pôde zanecháva svoju lásku Séamusa, na ktorého jej zostáva len spomienka v podobe niekoľkých listov. Veľkolepý príchod do Ameriky sa však nekoná, loď sa potápa a Maggie je jedna z mála, ktorej sa podarí dostať sa na pevninu. O 70 rokov neskôr sa táto udalosť odohráva pred očami mladej Grace, pravnučky Maggie. Jej prastarká jej však svojimi slovami odovzdá oveľa viac ako len jeden príbeh. Grace si z neho vezme to najcennejšie, pochopí, že život je nesmierne krehká vec, a odhodlá sa vziať ten svoj pevne do rúk.

„,Zrazili sme sa s ľadovcom.‘ Nakrátko zatvoril oči, nedokázal sa pozrieť na tieto dievčatá, s ktorými bola v niekoľkých krátkych dňoch, čo sa poznali, taká zábava. Mal pocit, ako keby toto bola nejako jeho chyba.
,S ľadovcom?‘
,Áno, Peggy. Podľa toho, čo sa hovorí, to narobilo veľa škody. Loď naberá vodu.‘“

Pre čitateľa môže byť spočiatku trochu ťažšie úplne sa ponoriť do príbehu. Nie je podaný chronologicky a rovnako sa aj menia charaktery, ktoré autorka stavia do pozície centra pozornosti. Prvé kapitoly so sebou prinášajú rôzne postavy, rôzne časové horizonty a prostredia, s ktorými je potrebné sa vžiť. Okrem Maggie a jej spolucestovateliek má čitateľ možnosť spoznať aj jej bližšiu či vzdialenejšiu rodinu, prípadne i postavy, ktoré sa priplietli do Maggienho života priamo na palube.

Len čo sa však objasnia vzťahové väzby a do pamäti sa vryjú jednotlivé fakty, kniha sa číta s ľahkosťou a takmer sama aj napriek prevahe opisov, ktoré jednoznačne víťazia nad dialógmi. Postavy možno spoznať vďaka rozprávaniu v tretej osobe a občas v texte čitateľ natrafí na zápisky z Maggienho denníka či spomienky z listovej korešpondencie. Kniha disponuje zvláštnou a ľahko rozpoznateľnou atmosférou, v ktorej sa miešajú dve časové línie a rozsiahle spektrum emócií vychádzajúce z odlúčenia, definitívnej straty, kontrastov, životných zmien a nových začiatkov.

Práve emócie sú prvkom, ktorý v texte nie je stály, no mení sa z kapitoly na kapitolu a najväčší rozmach prežíva práve v druhej polovici knihy – teda v časti, v ktorej sa odohrá tragická udalosť v Atlantickom oceáne. Hoci tento nešťastný incident poslúžil ako podklad pre množstvo príbehov, autorka si v rámci možností dokázala poradiť a namiesto rozsiahlych srdcervúcich obrazov potápajúcej sa lode priniesla aj niečo nové – profil človeka, ktorý v oceáne stratil oveľa viac, ako by sa mohlo predpokladať.

Netrpezliví čitatelia možno budú prvú polovicu knihy vnímať ako skúšku svojich síl, no predsa len sa oplatí vyčkať do konca a postupne nasávať pocity, ktoré autorka do príbehu vložila. Je veľmi zaujímavé pozorovať, ako jedna udalosť zapôsobila na mladú ženu, ktorá je od nej vzdialená niekoľko generácií. Dievča z Titanicu odporúčam pre tých, ktorí sa nevyhýbajú historickým príbehom s moderným podaním a radi v knihách objavujú aj pridanú hodnotu, teda niečo viac než len tisíce riadkov naplnených slovami.

– rozprávanie nie je chronologické

– príbeh je podložený skutočnými faktami

– menej dialógov, viac opisných častí