Dívka ve vlaku

Paula Hawkins

Tri ženy, tri pohnuté osudy a jedno zmiznutie.

Čoho všetkého je človek schopný? Čo dokáže urobiť v momente, keď ho za vlasy ťahajú sklamanie, zlosť, hnev a ľútosť? Zníži sa k podlému klamstvu alebo k niečomu, čo má fatálne následky?

divka-ve-vlaku-duze

Rachel, Megan a Anna… To sú mená troch žien, ktoré v príbehu zastávajú pozíciu rozprávača. Každá z nich poskytuje poslucháčom svoj pohľad na vlastný život a udalosti odohrávajúce sa v ňom. Najčastejšie sa však poslucháč stretáva s Rachel – s rozvedenou alkoholičkou bývajúcou v podnájme u svojej priateľky, ktorú každý deň klame tak, že sa vychystá do práce, v ktorej už nemá svoje miesto. Pravidelne teda cestuje vlakom do fiktívneho zamestnania a prechádza tak okolo ulice, ktorej obyvateľov pozná. Dom jej exmanžela s novou partnerkou v nej vyvoláva ľútosť, zatiaľ čo k neznámej, zdanlivo harmonickej dvojici prechováva sympatie, fabuluje si o nich príbehy a udeľuje im nové mená. Pozlátený náter sa však začína trieštiť vo chvíli, keď Megan, mladá žena bývajúca blízko koľajiska zmizne niekoľko dní potom, čo ju Rachel z vlaku zazrie s cudzím mužom. Celý incident sa odohrá  práve v tú noc, keď sa Rachel opila pod obraz boží a vyvádzala neďaleko jej domu. Čo sa vtedy odohralo? Rozpustí sa okolo jej spomienok alkoholový opar a rozpamätá sa? Bola by schopná ublížiť cudziemu človeku alebo jej ublížil niekto iný – milenec, partner či človek úplne cudzí?

Dívka ve vlaku je prepletený príbeh s charaktermi, z ktorých každý má čo-to za ušami. Poslucháč teda netuší, komu veriť, na čiu stranu sa prikloniť a komu zveriť svoje nádeje, aby na konci neostal sklamaný. Postava Rachel aj napriek všetkým svojim chybám pôsobí na poslucháča atraktívne a chtiac alebo nechtiac si ju publikum po čase obľúbi. Krehká Anna, nová partnerka Rachelinho exmanžela Toma, v celej veci vystupuje ako charakter, okolo ktorého svieti svätožiara, no poslucháč má pred ňou podvedomý rešpekt. Zvodná Megan je opradená vláknami tajomstiev a je len veľmi ťažké odlíšiť, či bola obeťou alebo človekom, ktorý sám ubližoval. Všetky charakterové vlastnosti každej z postáv sú vykreslené plynulo, pomocou konania osôb, vďaka čomu sa z autorky po niekoľkých kapitolách stáva majsterka psychologizácie.

Pútavý úvod odštartuje sled udalostí, ktoré dôsledkom striedavej pozície rozprávača naberajú stále nové a nové odlesky. Stagnujúcich pasáží je v texte len minimum, no ak sa predsa len naskytnú, poslucháč nimi bez problémov prechádza vďaka vidine blížiaceho sa rozuzlenia. Anglické prostredie tu tak trochu umocňuje pochmúrnu atmosféru podloženú stále aktuálnymi problémami spoločnosti – alkoholizmus, rozpad rodiny, nedôvera voči blízkemu človeku. Kriminálka, teda v tomto prípade skôr psychotriler s kriminálnou zápletkou za pomoci týchto prvkov zasiahne poslucháča oveľa hlbšie, ako keby sa stretol s príbehom, v ktorom sa koná neúnavná naháňačka vraha.

S interpretáciou príbehu a jej prevedením bude spokojný každý poslucháč. Všetky tri ženy majú vlastnú interpretku, čím sa minimalizuje riziko, že sa vo chvíľke nepozornosti pretrhne poslucháčovi pomyselná niť. Každá z interprétok podala skvelý výkon , rovnako brilantne zvládli dialógy aj opisné časti, pričom nezabudli zachovať atmosféru, ktorá v deji panuje.

Dívku ve vlaku odporúčam poslucháčom, ktorí holdujú psychotrilerom, radi sa ponoria do príbehov, kde stretnú šialené postavy, ktoré rozhodne nemožno označiť ako kladné, no napriek tomu k nim človek dokáže prechovávať sympatie. Ak milujete napätie, rôznorodé ľudské profily a životy, v ktorých sa niečo pokazilo, vyhraďte si 11 hodín na túto audioknihu. Garantujem vám, že tento čas nebudete považovať za stratený.

– striedavá pozícia rozprávača

– dokonalá psychologizácia postáv

– prepletené životné osudy