Ajurvéda na každý deň

Kate O´Donnellová

Čaro indického umenia odteraz aj vo vašej kuchyni.

Ak naše telo nie je v rovnováhe, okamžite nám to dá pocítiť. Udržať si však ten správny vnútorný „balans“ nemusí byť také jednoduché, zvlášť vtedy, ak sme sa celé roky stravovali nesprávne. Je možné odstrániť všetky následky?

titulka-AjurvedaHoci je ajurvéda nesmierne široký pojem a zastrešuje viacero oblastí, v tejto knihe sa autorka sústreďuje výlučne na stravovanie. V úvode je opísaná cieľová skupina čitateľov a rovnako aj základný teoretický princíp, ktorý v ďalších kapitolách predstavuje imaginárny stavebný kameň, od ktorého sa odrážajú ďalšie poznatky. Čitateľ tak získa napríklad prehľad o piatich živloch, z ktorých pozostáva ľudské telo, spozná rozdelenie chutí a stavebné látky položené do protikladov. Takisto sa oboznámi s vplyvom ročných období na fyziologickú rovnováhu a v texte nájde aj elementárne príznaky dysfunkcie ľudského organizmu. Postupom kapitol (od prvej až po tretiu) sa znižuje miera teoretických častí a nahrádzajú ich praktické informácie, ktoré je možné okamžite aplikovať do života, v tomto prípade v kuchyni. Prevažnú časť knihy tvorí receptár rozdelený podľa ročných období, v ktorom možno nájsť viac ako stovku lákavých receptov. V závere čitatelia nájdu rady a tipy, ktoré zúžitkujú pri varení a minimalizujú tak začiatočnícke chyby a prešľapy.

Ajurvéda na každý deň svoje publikum ohúri už pri prvom kontakte a tento wau efekt možno pripísať jej grafickému spracovaniu. Stránky hýria farbami a okrem pôsobivého dizajnu sa každý pozastaví nad profesionálnymi fotografiami, ktoré dopĺňajú receptovú časť – teda aspoň v prevažnej miere. Nie každý pokrm tu totiž má „fotodokumentáciu“. Táto skutočnosť však knihe nijakým spôsobom neubližuje.

„Jarné jedlá vysušujú a ohrievajú, lebo majú rozpustiť zvyšky zo zimy. Vyžadujú si len málo soli. Ak jar vo vašej oblasti nie je taká vlhká a chladná, môžete skúsiť do receptov pridať viac soli a oleja. Letné jedlá zase budú obsahovať málo oleja a všeobecne sa považujú za chladivé. Ak mávate leto suché namiesto vlhkého, môžete skúsiť do receptov pridať viac tukov a olejov.“

Knihy, ktoré rozoberajú špecifickú tému, niekedy dokážu čitateľa novými informáciami priam zavaliť, čo má v konečnom dôsledku na svedomí len neporiadok a chaos v nových poznatkoch. V tomto prípade sa však tento nežiaduci účinok nedostavuje, nakoľko všetky fakty sú podané zrozumiteľne a jazykom ľudu, a to dokonca i v situáciách, kedy autorka publiku predostiera nové a laickou verejnosťou neprebádané informácie. Každá veta tak pôsobí efektívne a na čitateľa a jeho pamäť nie je vyvíjaný žiaden nátlak.

„Týždenný jedálny lístok založte hlavne na jedlách uvarených v jednom hrnci. Pripravujú sa jednoducho, sú sýte a keďže sa varia spolu, aj ich chute sú v harmónii. Jedlá varené osobitne alebo podávané v surovom stave trávenie zvyčajne zaťažia omnoho viac.“

Ak máte obavy, či si budete vedieť zadovážiť suroviny potrebné do jednotlivých receptov, môžete túto starosť rovno zahodiť za hlavu. Pokrmy sa zväčša skladajú zo základných prísad a potravín, ktoré sa bežne nachádzajú v každej domácnosti, a aj vtedy, keď sa medzi nimi sem-tam nájde i taký, ktorý vyžaduje exotickú surovinu, má čitateľ na výber – buď ju nahradí inou, dostupnejšiu ingredienciou, alebo si ju ľahko zadováži v bežnom potravinovom reťazci. Recepty však aj v tomto prípade nepredstavujú žiadnu záťaž pre vašu peňaženku a ich náročnosť je síce pohyblivá, no väčšinou osciluje okolo začiatočníckej či mierne pokročilej úrovne.

Ajurvédu na každý deň odporúčam ľuďom, ktorí chcú do svojej kuchyne priniesť novú inšpiráciu a radi by sa zbavili typických problémov súvisiacich s nerovnováhou organizmu. Ak vám v kuchyni dochádzajú nápady, nemáte motiváciu postáť si každý deň pri hrncoch a chceli by ste túto skutočnosť zmeniť, Ajurvéda na každý deň bude skvelým pomocníkom, ktorý vám poskytne akési nakopnutie.

– teoretická aj receptárová časť

– jedlá sú bezmäsité

– jednoduchá príprava pokrmov