Pod znakem orla

Simon Scarrow

História, akcia, dobrodružstvo, strach, odvaha a vtip pod jednou strechou.

Historické romány si žiadajú… dobré spracovanie. V opačnom prípade hrozí, že sa čitateľ stratí kdesi v časopriestore a nikdy neprekročí medzeru deliacu jeho dobu s tou, v ktorej sa nachádza konkrétny príbeh. Občas sa ale táto autorská challenge podarí a prienik dvoch mikrosvetov prebehne bezbolestne.

pod-znakem-orla-duzePod znakem orla prenesie poslucháča do roku 42 nášho letopočtu a zoznámi ho s prostredím a fungovaním rímskych légií. Do centra pozornosti sa po chvíli dostáva mladý vojak Quintus Licinius Cato, ktorý vďaka kontaktom ihneď postupuje na vyššiu pozíciu a stáva sa zástupcom Macrona. Cato tak musí zabojovať aj s okolím a reakciami spolubojovníkov, ktorým jeho rýchly postup vpred nie je veľmi po chuti. Svoje schopnosti však môže preukázať v úlohe, pred ktorú je čoskoro postavený – vojenská akcia napreduje až na územie Británie a on zisťuje, že v boji ide o viac, ako si myslel. Je jedným z tých, čo musia spôsobiť pád cisára.

Myslím, že každý ocení informácie, ktoré postrehne hneď na začiatku audioknihy. Autor ešte pred začatím príbehu oboznámi svoje publikum so štruktúrou rímskej armády a pomôže mu tak lepšie sa zorientovať v deji. Hoci anotácia a prvé informácie pôsobia pre laika trochu strašidelne, príbeh je natoľko pútavý, že akékoľvek rozpaky sa pomaly začínajú minútu po minúte vytrácať.

Ak ste milovníkmi histórie, máte už čo-to naštudované z odborných publikácií a zaujímajú vás ďalšie podrobnosti ohľadom tohto obdobia, môže sa stať, že vaše očakávania ostanú nenaplnené. Autor stavil kartu skôr na samotný príbeh ako na historické detaily. Rozvinul dejovú líniu, vsadil na charakterovo kontrastné postavy, dobrodružstvo a akciu, ktoré pôsobia ako lákadlo, no historickú rovinu vykreslil len minimálne. Rozporuplným prvkom sú aj profily postáv, ktoré premýšľajú a rozprávajú rovnako ako človek zo súčasnosti. Pre nenáročného poslucháča je to veľké plus, no ľudia, ktorí si potrpia na množstvo doposiaľ neobjavených faktov z dejín, budú pociťovať deficit informácií a možno i sklamanie.

Dejová línia je však uchopená veľmi šikovne. Príbeh, i keď pomerne jednoduchý, má spád, logiku, dokáže si poslucháča pripútať a neustále ho pobádať k tomu, aby audioknihu nestopol. Napätie je síce neustále citeľné, no intenzita je takpovediac mierna a postačuje na to, aby svoje publikum upútala. Zdesenie, strach a napätie, z ktorého by poslucháč nervózne chodil po izbe, tu však nemožno nájsť.

Hmatateľnú atmosféru umocňujú aj pomerne realistické opisy. Poslucháč si bez problémov dokáže vizualizovať prostredie, jednotlivé situácie aj vzťahy či emócie, s ktorými sa hlavná postava stretáva. Rozprávačský talent teda autorovi nemožno uprieť a spozorujú ho i tí, ktorých fantázia a predstavivosť občas dokáže zradiť. Preniesť sa do deja a čeliť zážitkom, ktorým čelia postavy, nie je vôbec obtiažne. K dobrému dojmu prispieva aj výborná interpretácia Mareka Holého.

Pod znakem orla by som charakterizovala ako vydarený, no nenáročný kúsok. Počúva sa úplne sám, má všetky predpoklady na to, aby svojich poslucháčov zaujal bez akejkoľvek snahy či nátlaku z ich strany. Rovnako tiež dokáže navnadiť na ďalšie diely série, pretože osud hlavného hrdinu nenechá človeka ľahostajným. Ak hľadáte jednoduchý, no zároveň netradičný a dobre počúvateľný príbeh, ktorý vám naplno nezamestná mozgové bunky, Pod znakem orla sa javí ako dobrá voľba.

– pútavý dej

– nekomplikovaná dejová línia

– plynulý dejový spád