Papuša

Angelika Kuzniak

Pýta si talent svoju daň?

Každý umelec na svoju tvorivosť istým spôsobom dopláca. V dnešných časoch však môže v dôsledku svojej tvorivej činnosti náročnej na čas i energiu postrádať jedine dostatočný sociálny kontakt. No v minulosti? Vtedy sa mu talent – verný spoločník i ťažké bremeno – „odplatil“ vylúčením zo spoločnosti.

papušaMala krásu, talent i chuť niečo dokázať. Jeden by povedal, že dokázala nazbierať všetky predpoklady potrebné k úspechu i šťastnému životu. No má to jeden háčik. Bronislava alias Papuša je Cigánka pochádzajúca z jednoduchých pomerov a narodená v období, kedy svet nebol veľmi naklonený úspechu jednotlivca a už vôbec nie úspechu v tvorivej oblasti. Musela sa pasovať s výsmechom, predsudkami i spoločenskou situáciou. No čo je to za život, kedy sa neustále musia tasiť zbrane, prežívať i z mála a upokojovať sa vidinou lepšej budúcnosti, ktorá nie a nie prísť? Život básnika nie je ľahký. A tobôž nie vtedy, ak pochádza z cigánskeho kočovného kmeňa.

„Na deň, keď sa začala učiť písať, Papuša nikdy nezabudne. Hovorí a usmieva sa (na nahrávke ten úsmev výrazne počuť). Matka ju zobudila ,spolu so slnkom‘. Malá Papuša vstala, vyšla zo stanu, narovnala si pokrčenú sukňu. Nepamätá si, či jej v ten deň mama zaplietla vrkoče. Ani či ju pohladila po hlave.”

Hoci kniha komplexne zaznamenáva život cigánskej poetky stoj čo stoj odhodlanej tvoriť, v širšom ponímaní je výpoveďou vtedajšej doby i obrazom cigánskej komunity. Rozmanitý štýl meniaci sa z kapitoly na kapitolu zaručuje široké spektrum informácií, ktoré je kniha schopná čitateľovi poskytnúť. Text totiž nepozostáva zo súvislého rozprávania, ale je zmesou rozhovorov, zápiskov, listov a dodatkov autorky. Vďaka sa tomu sa tak rozširuje zorné pole tejto publikácie a v konečnom dôsledku je tak schopná zobraziť viac ako „len“ jeden obraz ľudského života.

„Koľko Cigáni musia vytrpieť, koľko slov nepekných od ľudí počujú, koľko nadávok, hrešenia a žiadny z nich sa nad tým nepozastaví, aj keď mu rania srdce. A s takým doráňaným srdcom chodí Cigán po svete a s toľkým žiaľom. Sú medzi nami ľudia poctiví aj nepoctiví, tak ako v iných národoch.“

Publikácia napriek tomu v prvom rade disponuje biografickými prvkami, vďaka ktorým sa dá bez okolkov zaradiť do tohto žánru. Okrem svojej primárnej podoby však ponúka aj množstvo doposiaľ verejnosti neprístupných podrobností o cigánskej komunite. Ich zvyky, tradície i smer myslenia možno vydolovať z každej kapitoly, pričom však nepôsobia len ako spestrenie textu, no menia podobu knihy a pridávajú jej spoločenskú hodnotu.

Atmosféra, ktorú z diela možno vstrebať, sa nedá k ničomu prirovnať. Časti zobrazujúce dianie počas druhej svetovej vojny naháňajú čitateľom strach a rovnako v nich vzbudzujú i rešpekt. Biografické informácie zasa v sebe nesú tóny clivoty, márnosti, smútku, odhodlania i prchavého šťastia vyplývajúceho z drobných úspechov. Autentické výpovede, autorkine komentáre či úradné zápisky ponúkajúce pohľad na vtedajšiu dobu dokážu textu prideliť akúsi vážnosť i dôraz. Papuša tak narába s čitateľovým vnútorným svetom ako s bábkou, ktorej pohyby sú závislé od konkrétnej kapitoly.

Silný príbeh so silnými emóciami, ktorého jediným šťastím je, že sa dostal v knižnej podobe na svetlo sveta – aj tak sa dá Papuša charakterizovať. Rozširuje čitateľské obzory, kladie stále nové a nové otázky, na väčšinu ktorých si čitateľ musí odpovedať sám. Kniha je dôkazom toho, že aj smutný život môže byť prínosom pre spoločnosť, že sa oplatí hovoriť o jednotlivcovi, lebo každý z nás sme súčasťou väčšieho celku. A je len na nás, do akej miery sa necháme ovplyvniť dobou, prostredím a prúdom myslenia, ktoré spoločnosť označuje etiketou správne.

– rozmanitý štýl sprostredkovania nových informácií

– silné momenty vykreslené autenticky

– kniha napriek mnohým aspektom pôsobí aktuálne