Můj život po životě

Michal Viewegh

Ako sa cíti jeden človek z desiatich?

V každodennom zhone zabúdame na to, že život vie byť sviňa. Uvedomujeme si, že zajtra môže byť všetko inak? Nie. Cítime vďačnosť za to, že sme zdraví? Nie. Ale to je škoda… V opačnom prípade by sme si vedeli vychutnať aj preplnenú mhd, ranný zhon, studenú kávu o piatej večer či skromný týždeň pre výplatou.

Michal Viewegh, jeden z najsledovanejších českých autorov, prežil vlastnú smrť. A to doslova. Prasknutie aorty ho síce zastihlo nepripraveného, no podarilo sa mu tento „defekt“ prežiť. Stal sa tak jedným človekom z desiatich, ktorý niečo podobné dokáže. Namiesto blaženého pocitu víťazstva sa však postupne dostavuje úplne iný feeling. Všetko má totiž svoju cenu. Aj prežitie.

Malé upozornenie, že táto kniha bude iná ako autorove predošlé tituly, nájde čitateľ hneď v úvode v slovách vydavateľa. Netreba tu teda čakať nadhľad a iróniu, ktorá je pre Viewegha charakteristická rovnako ako ozdobený stromček na Vianoce. Táto kniha je spoveďou človeka, ktorému bolo dopriate prežiť, no musí za tento malý zázrak splácať daň. Každý deň v podobe chabej pamäti, zoslabnutého tela a depresie, ktorá prišla, aj keď jej nik neodoslal pozvánku.

„Večer úcítím svíravou bolest na prsou, náhlou slabost, srdce mi prudce buší. Bojím se, že omdlím. Mám podozření na infarkt. Zavolám sousedovi, jestli by nám nepohlídal děti, a zavolám si sanitku. Vyjdu nahoru do pokoje, vezmu si občanský průkaz a nějaké peníze. Ještě netuším, že život, jak jsem ho znal (a miloval), právě skončil.“

Kniha síce čitateľom neposkytne žiaden súvislý dej, no dokáže im dať viac ako hociktorý vyfabulovaný príbeh. Obsah možno prirovnať k denníkovým zápiskom, v ktorých autor na bežných situáciách predostiera porovnanie života pred a po. Drastický rozdiel, ktorý tu nastal, nepotrebuje metafory ani žiadne iné „príbalové informácie“. Pocity človeka, ktorý je odkázaný na pomoc iných, hoci ešte prednedávnom bol samostatný, sebavedomý a plný energie, vôbec nepotrebujú žiadnu literárnu transformáciu. Väčšinou je Michal Viewegh priamy a stručný.

„Změnil jsem se ve svou vlastní babičku. Antidepresíva zabírají jen tak, abych neskočil z Nuselského mostu. Otupují, toť vše. Bolestné stavy nesloučitelné se životem se změnily v otravnou, ospalou bezmoc. Ve špatně formulované chabé nářky, které můj psychiatr odmítá příjmout. Dokonce i můj bratr, který se živí prodejem profesionálních kuchyní, ví, jak na to. Nepoddávej se tomu tolik, brácho. Bojuj. Bude líp. Deprese odsaje digestoř?“

Můj život po životě dokáže upútať aj tú skupinu čitateľov, ktorá sa nezaraďuje medzi Vieweghových skalných fanúšikov a doteraz ho registrovali iba na periférii svojho rozhľadu, prípadne vôbec. Je ale možné, že sa u rôznorodej skupiny čitateľov dostaví dvojaký účinok. Buď kniha niekoho nakopne – ak si publikum uvedomí svoje šťastie prameniace zo zdravej telesnej schránky, alebo ho položí do depresie. Opisy „nového“ života a spomienkové flashbacky slúžiace k vyjadreniam markantného kontrastu môžu pôsobiť ufňukane a po istom čase vyvolávajú efekt akéhosi autorovho zacyklenia sa. Neustále je to totiž o tom istom – o otázkach, či malo zmysel ostať na tomto svete, o uvedomení si bolestivého pádu na dno. Zriedka sa však naskytne aj svetlá chvíľka, a to konkrétne v podobe autorovho uštipačného štýlu, akým niektoré skutočnosti podáva či komentuje.

Nie je žiadnou neznámou, že Viewegh je dnes „zpátky ve hře“. Či malo zmysel prispievať do jeho literárnej zbierky týmto titulom, by bola zbytočná polemika. Kniha sa však ujme u ľudí, ktorí sa ocitli v rovnakom alebo podobnom stave, a teda si po prekonaní ochorenia či náhlej príhody síce prezerajú tento svet, no nie je v ich silách si ho naplno vychutnávať. Rovnako je to dobré čítanie aj pre tých, ktorí majú takéhoto človeka vo svojej tesnej blízkosti. Lepšie sa ponoria do jeho mikrosveta a pochopia konanie či zmýšľanie, ktoré doteraz považovali za nevysvetliteľné alebo znepokojujúce.

– priamosť, stručnosť

– bežné situácie demonštrujú kontrast, ktorý nastal

– depresívny dojem

– občasný humor a irónia

– pre ľudí, ktorí prežili niečo podobné

– pre autorových fanúšikov, ktorí sú zvedaví na každý jeho titul

– pre čitateľov, ktorí obľubujú skutočné príbehy vo forme osobných spovedí

– pre čitateľov, ktorí nevyhľadávajú depresívne tituly

Vydavateľstvo: Druhé město

Recenzent knihu čítal: 03hod 20min

Počet strán: 152

Čo sa stane, ak dvakrát vstúpime do tej istej rieky? Voda v nej je už predsa len iná, nakoľko prúd vody sa nestará o to, či v nej chceme nájsť to isté čo predtým. Čítaj viac
24hodinová prechádzka po boku Einsteina je niečo, s čím by sa mal stretnúť každý milovník biografií. Nie je totiž životopis ako životopis... Čítaj viac
S motivačnými príručkami, ktoré nám sľubujú efektívnu životnú zmenu, sa v posledných rokoch akoby roztrhlo vrece. Autori sa predbiehajú v inovatívnejších názvoch, vydavateľstvá zasa vsádzajú na rôzne grafické spracovania... Čítaj viac
Odkiaľ pochádzajú šťastie si spokojnosť? Sú to pocity, ktoré musíme nájsť sami v sebe, alebo treba počkať, kým k nám prídu z vonkajšieho prostredia? Čo je kľúčom k vyrovnanému životu? Čítaj viac
Kniha bez príbehu či akýchkoľvek rád, no napriek tomu dokáže potešiť. Čítaj viac
Občas v živote stretneme ľudí, ktorí nás tlačia k zemi. Čítaj viac