Mexická vlna

Maxim E. Matkin

Rozvláčny smútok ťahajúci sa na pozadí irónie.

Matkin je vskutku výraznou postavičkou na našom malom literárnom pieskovisku. Okrem toho, že čitatelia radi odhadujú jeho identitu, diela tohto pseudonymu dokážu verejnosť rozdeliť na dva tábory. Buď v nich totiž nájdete skryté posolstvá, alebo vám písmenká nedajú vôbec nič.

mexicka-vlna-duzeHoci je väčšinou v Matkinových knihách stredobodom pozornosti jednotlivec, v tomto prípade sú v popredí hneď tri charaktery – (ne)vlastní súrodenci Tereza, Henry a Verona, ktorých osudy môže poslucháč sledovať v rozpätí dvoch desiatok rokov, od detstva až po ranú dospelosť. Prvé objavovanie sveta a jeho súvislostí tak plynulo prechádza do obdobia, kedy sa riešia oveľa závažnejšie skutočnosti, s akými sa pravidelne potýka len dospelák. Príbeh je navyše zasadený do revolučného obdobia, takže trojica hrdinov v priamom prenose sleduje transformáciu spoločenského režimu so všetkými drobnosťami, ktoré tento prerod sprevádzajú. Súrodenci, ktorí boli dôsledkom otcovho odchodu z rodiny v detstve rivalmi, neskôr samovoľne utužujú vzájomné vzťahy, hľadajú svoj kúsok šťastia, ktorý by bol stvorený len pre nich, i keď… vždy sa niečo zomelie, pokazí či zničí a im neostáva nič iné len veriť. Veriť v spravodlivosť, lásku a pokojný život bez akýchkoľvek zemetrasení.

Aj napriek dobrému rozprávačskému štýlu a niekoľkým humorným situáciám audiokniha po čase nadobúda depresívny ráz, ktorý je premenlivý z kapitoly na kapitolu a závislý od konkrétneho poslucháča. Situácie, s ktorými sa v texte publikum stretne, sú natoľko špecifické, miestami až absurdné, že ich každý jedinec spracuje po svojom, podľa vlastného vnútorného rozpoloženia a pohľadu na svet. Účinky na publikum budú teda rôznorodé a ak sa jedna skupina poslucháčov pri konkrétnej scéne zasmeje, je viac ako možné, že druhá strana túto situáciu pojme inak a jej reakcia bude sprevádzaná úplne odlišnými pocitmi.

Hoci príbeh v knižnej podobe pôsobí ako jednoduchá oddychovka s nekomplikovanou dejovou líniou, jeho audiopodoba mu dodáva nový charakter. V deji vystupuje pomerne širší okruh postáv, ktorý na papieri síce nevyznieva komplikovane, no ak sa stretnete s nahrávkou, je lepšie, ak úplne svoju myseľ nevypnete a budete si memorovať jednotlivé vzťahové väzby. V prípade, že sa na malú chvíľu vytratíte niekam inam, návrat do deja bude rozpačitý a neistý.

Na hlas Mariána Mitaša je potrebné si zvyknúť. Začiatok audioknihy dokáže vyvolať v poslucháčoch všakovaké názory, no čím dlhšie sa na interpretov hlas publikum sústredí, tým viac ho začína akceptovať. Tento proces našťastie netrvá dlho, úplne stačí polhodina a s interpretáciou už nik nemá problém. Veľmi dobre je zvolený aj výber zvukového predelu kapitol – zvýrazňuje melancholickú atmosféru či pocity, ktorými dej disponuje, a pozitívne ovplyvňuje sugesciu príbehu na poslucháča.

Ak ste fanúšikmi Maxima E. Matkina, táto audiokniha stojí za pozornosť. Príbeh nadobúda iné rozmery ako v písomnej podobe, vďaka čomu sa upriamite aj na miesta, ktoré ste si v knihe nevšimli. V prípade, že ste sa s týmto autorom ešte nestretli, nemáte čo stratiť, Mexická vlna patrí k jeho najvýraznejším dielam, i keď je to len subjektívny názor, s ktorým sa väčšina nemusí stotožniť. Je naplnená clivotou, nostalgiou a aj značkami, ktoré majú umocniť atmosféru vtedajšieho politického režimu, no nie každý tento prvok ohodnotí pozitívne. Jednoducho povedané – na Matkina si musí každý utvoriť vlastný názor a ak sa na túto výzvu ešte len pripravujete, odporúčam vám práve toto dielo.

– množstvo rôznorodých emócií

– príbeh balansujúci na hranici medzi uveriteľnosťou a absurditou

– na hlas intepreta je potrebné si zvyknúť

– zvukový predel kapitol umocňuje atmosféru príbehu

– irónia, humor, clivota a melanchólia

– pre poslucháčov, ktorý obľubujú dejovo jednoduché, no štruktúrou rôznorodé príbehy

– pre poslucháčov, ktorí vyhľadávajú emotívne príbehy

– ak vyhľadávate uveriteľné a priamočiare príbehy

Vydavateľstvo: Wisteria Books

Dĺžka audioknihy: 06hod 12min

Interpret: Marián Mitaš

Kategória: spoločenská próza

Čo sa stane s naším vnútorným svetom, keď dospejeme? Kam zmiznú každodenné malé radosti a iskričky v očiach? Je možné si všetky pozitíva detstva... Čítaj viac
Bernard Minier Mŕtve zviera spustí rozsiahle vyšetrovanie plné prekvapení. Ohavný čin je zväčša jedným z prvých obrazov, s ktorým sa publikum v detektívnom žánri stretne. Vražda, únos či znásilnenie tak boli podané na milión rôznych spôsobov, až tento opakujúci sa Čítaj viac
Vreckový sprievodca televíznym a divadelným zákulisím. Čítaj viac
Kto nemá ciele, nemôže sa nikam posunúť. Čítaj viac
Mata Hari. Každý o nej počul, no len málokto vie podrobnosti z jej života. Aká vlastne bola? Sú teórie o špionáži niečím podložené? Skutočne bola... Čítaj viac