Mengeleho dievča

Viola Stern Fischerová & Veronika Homolová Tóthová

Bolestivé spomienky, ktoré dnes pôsobia ako výstraha.

Príbehy zachytávajúce zverstvá, ktoré sa odohrali počas druhej svetovej vojny, si vždy zákonite vyslúžia prívlastok silné. Hoci sa tak udeje právom, menší problém nastáva v momente, keď sa na trh dostane spoveď obsahom a opísanými zážitkami prevyšujúca maximálnu hranicu emocionality drvivej väčšiny kníh s rovnakou tematikou. Vtedy sa k slovu silný musí nájsť mocnina.

Štyri koncentračné tábory, pokusy Anjela smrti a únik spod pazúrov nacistov… Na jeden život sa toho črtá vskutku dosť. Viola Stern Fischerová bola v období druhej svetovej vojny bežným mladým dievčaťom, ktoré milovalo svoju rodinu a začínalo objavovať samú seba aj za pomoci prvého vzplanutia lásky v jej útrobách. Časy sa však zmenili a jej rasa sa pre vtedajšiu spoločnosť, predovšetkým pre jej politických zástupcov, stala nečistou. Nastala deportácia, dehonestovanie ľudských práv, neľudské podmienky, smrť rodinných príslušníkov a nechutné pokusy na živých tvoroch, ktorých bola súčasťou aj Viola. Je možné sa s týmito spomienkami vysporiadať a začať žiť „odznova“?

„Rodičia mi nepovedali inak ako dievčatko. Takých rodičov, ako som mala ja, to je dar od pána Boha. Boli veľmi dobrí a láskaví k nám deťom, ale aj k sebe navzájom. Každý deň som mala pred očami, ako sa má muž správať k svojej žene. Ako ju má ľúbiť, ochraňovať, vážiť si ju. Otecko mamičku volal Helenka alebo mamička a ona mu často hovorila: ,Andorko, iba môj si.‘“

Dej je vyrozprávaný z pohľadu prvej osoby a po čase čitateľ nadobúda pocit, že má k pani Viole bližšie ako k hociktorému rozprávačovi, s ktorým sa doposiaľ stretol. Jej slová sú úprimné a nenesú náznaky pátosu či zbytočného tlačenia na city. Všetky situácie, či už zachytávajú bezstarostné obdobie, alebo opisy zverstiev, ktoré sa udiali v táboroch, pôsobia ako monológ osoby, ktorá sedí vedľa vás.

Prvkom, ktorý si všimne každý čitateľ a ktorý možno označiť za málo predpokladaný, je pokora. Napriek všetkému, čo sa udialo v živote rozprávačky, je zo slov cítiť neuveriteľnú skromnosť a zmierenie sa so životom takým, aký je. Aj táto skutočnosť prispieva do „emocionálneho balíčka“ knihy, ktorý vo svojom vnútri zaznamenáva širokú škálu pocitov. Láskavosť a pokora sa najvýraznejšie prejavuje v pasážach, kde pani Viola spomína na svoju ranú mladosť a rodinných príslušníkov.

„My sme bývali hneď za rohom, na Veľkej Begovej ulici. Narodila som sa 14. novembra 1922. Bola to krásna doba. Štyri roky po vzniku Československa. Štyri roky po konci prvej svetovej vojny. Vtedy sa jej ešte hovorilo iba svetová alebo veľká. Nikto netušil, že ľudstvo zažije ešte jednu – oveľa strašnejšiu a nepochopiteľnejšiu. Aspoň pre nás, Židov, taká rozhodne bola. V Lučenci žilo približne dvetisícdvesto Židov. Asi dvesto päťdesiat ich bolo ortodoxných.“

Okrem širokej emotívnej stránky má však kniha aj informatívny charakter, nakoľko obsahuje informácie, ktoré čitateľovi v takomto rozsahu neposkytne žiaden objektívny a strohý zdroj. Do hĺbky môže načrieť len osoba, ktorá bola súčasťou obdobia, ktoré, našťastie, dnes patrí len do dejín. Ešte nikdy som sa nestretla s takým dôkladným a rozsiahlym opisom niektorých skutočností, ktoré druhú svetovú vojnu sprevádzali. K tomuto dojmu dozaista prispievajú aj fotografie, ku ktorým čitateľ dostane i rozsiahlejší komentár, nielen stručný a neutrálny popis.

Mengeleho dievča je ťažké čítanie, ktoré však svojmu publiku nedovoľuje knihu zavrieť. S občasným pribuchnutím publikácie a hrôzou v očiach však určite treba počítať. Napriek tomu, že ide o „boľavé“ a strastiplné čítanie, knihou preplávate rýchlo, za čo zodpovedá aj jej forma – ťažká téma je spracovaná štýlom prístupným širokej mase. A to je v prípade tohto skutočného príbehu obrovská výhoda.

– silný príbeh napísaný s pokorou a ľudskosťou

– jazykovo jednoduché a nenáročné spracovanie

– množstvo detailov, ktoré nesprostredkujú ani historické pramene