Kafe a cigárko

Marie Doležalová

Vreckový sprievodca televíznym a divadelným zákulisím.

Život herečky nemusí pozostávať len z lesku divadelných dosiek a žiary reflektorov… Môže to byť i súbor tragikomických príhod, nervydrásajúcich skúšok či schopností prispôsobovať sa a pretláčať  sa vpred tak, aby ste sa nikdy neocitli v úzadí a tieni.

kafe-a-cigarko-duzeKafe a cigárko predstavovalo kedysi „len“ zbierku internetových blogov, ktoré si však postupom času našli svoje publikum. Záujem o blogy mladej herečky vyvrcholil do ocenenia Magnesie Litera, a hoci som voči „celebritným autobiografiám“ spočiatku vždy mierne skeptická, stačilo pár kapitol tejto knihy a vedela som, že cena sa dostala do tých najlepších rúk.

Žiadna chronologickosť, žiadne rozsiahle predstavovanie ani vysvetlivky… Jednoducho len úprimné slová poskladané do vtipných viet, ktoré keď sa súdržne chytia za ruky, ukazujú svetu svoj zmysel. Marie Doležalová dokázala na celkom malom priestore ukázať pravú tvár herectva so všetkým, čo k tomuto verejnosťou obdivovanému remeslu patrí. Poukazuje na jeho silnejšie aj slabšie stránky a vyvracia všetky mýty, ktorými je herecká brandža opradená, pričom však neskĺzava do bulvárnych povedačiek ani patetických rovín.

Autorka poslucháčov prevedie svojimi študentskými časmi, zoberie ich do šatne aj na javisko, postaví ich pred televíziu i na pľac. Postupne tak každý získa prehľad o tom, čo sa deje v zákulisí i pred kamerou, aké sú pocity začínajúceho herca, ako vníma starších kolegov, prípadne či sa obáva konca kariéry alebo vystúpenia v televíznej talkshow, kde do rúk nedostane žiaden scenár.

Každý fakt či zážitok je opísaný… jedným slovom nenapodobiteľne. Marie Doležalová má svojský štýl, v ktorom sa mieša vtip, irónia, schopnosť zasmiať sa na sebe samej a úprimnosť, ktorá nemá hraníc. Ani jeden jediný raz som nemala pocit, že sa autorka snaží niektoré skutočnosti prifarbiť alebo si ich dotvoriť tak, aby jej nepokazili dokonalý imidž, prípadne jej len tak zapadli do vytvoreného kontextu. Keď odznela posledná kapitola audioknihy, zaznamenala som u mňa nevídaný skľučujúci pocit, že sa skončilo niečo, na čo som sa v posledných dňoch pravidelne tešila. Inteligentne pôsobiace, no zároveň oddychové počúvanie sa vám totiž pred dverami nezjaví každý deň.

S odstupom času poslucháč v audioknihe zaznamená dve polohy – osobnostnú a profesijnú, pričom jedna pre druhú až do úplného konca predstavuje silnú konkurenciu. Opisy herečkiných postojov, pocitov a vnímania okolitých vecí sa striedajú s vykreslením hereckého sveta, jeho pravidiel, zvyklostí a rituálov, o ktorých vedia len tí, ktorí doň pravidelne vstupujú. Poslucháč tak spozná nielen herečku, ktorej sa tieto slová zrodili v hlave, ale stretne napríklad aj herecký slang, rozlíši niekoľko typov režisérov, zistí, prečo sa celebrity tak často objavujú v trápnych reklamách, postaví sa na javisko a precíti, aké to je, keď sa na neho pozerá stovka tvárí, ktorú nie a nie rozosmiať či roztlieskať.

Interpretkou je sama autorka, a preto nemožno prednesu nič vytknúť. V prvom rade je to herečka a intonáciu svojho hlasu ovláda dokonale a v druhom rade – keďže slová, ktoré číta, napísala – dokáže sa s textom vžiť lepšie ako cudzí interpret. Poslucháčov, ktorí Mariu Doležalovú nepoznajú, respektíve si o nej nevedia v mysli vytvoriť žiaden ucelený obraz, môže príjemne prekvapiť jej mladý hlas. Každopádne interpretácia je dokonalá po všetkých stránkach – ak sa autorka smeje, budete sa smiať s ňou, ak sa objaví trápna, no úsmevná príhoda, budete sa cítiť rozpačito i vy.

Kafe a cigárko odporúčam pre poslucháčov, ktorí majú radi inteligentný humor, nemajú chuť na jeden ucelený príbeh, ale na súbor príhod, rád, tipov a spomienok. Nemusíte byť fanúšikovia bulváru, aby vás audiokniha svojimi slovami zaujala, autorka totiž dokáže upútať vašu pozornosť aj bez lacných návnad.

– pomerne krátke kapitoly

– interpretkou je sama autorka

– množstvo vtipných príhod