Dva bozky pre Maddy

Matthew Logelin

Prečo niektorí ľudia od nás odchádzajú skôr, ako by sme chceli?

Smrť životného partnera je niečo, nad čím sa bežne nezamýšľame. Jeho existenciu vnímame ako samozrejmosť, ako niečo stále a nemenné, čo si pod vplyvom každodenných udalostí prestávame nielenže vážiť, ale i uvedomovať… No čo ak sa tak predsa len stane? Čo ak náš najbližší človek, s ktorým máme spoločnú hypotéku a kopec plánov do budúcnosti, náhle zmizne?

Dva bozky TITULKAKeď sa Mattovi a Liz narodí ich prvá dcérka Maddy, aspoň na malú chvíľu uveria tomu, že to najhoršie už majú za sebou. Lizino ťažké tehotenstvo bolo skúškou nielen pre Liz samotnú, ale otestovalo aj silu ich vzťahu. Od pôrodu však uplynie 27 hodín a Liz náhle umiera bez toho, aby si svoju dcéru poriadne podržala v rukách. Z Maddy sa stáva polosirota a z Matta zasa vdovec, na ktorého sa zvalí hromada otázok, výčitiek, strachu a beznádeje. Dokáže svoju dcéru vychovať úplne sám a bude vedieť suplovať aj rolu matky?

Dva bozky pre Maddy predstavuje silnú výpoveď muža, ktorému sa zo sekundy na sekundu zosypali všetky životné istoty, o ktoré sa dovtedy mohol oprieť. Myslím, že aj keby sa v anotácii nespomínal fakt, že ide o skutočný príbeh, čitateľ by to po niekoľkých kapitolách vytušil. Mattovo rozprávanie totiž zachytáva detaily, na ktoré by si autor dojímavej beletrie nespomenul, prípadne by ich nedokázal dostatočne precítiť, ak by ich naozaj neprežil na vlastnej koži.

„Odchýlil som otvory na ruky a vopchal som ruku dnu, aby som tam nalepil Lizinu fotku. Vytiahol som ruku von, dvakrát som si pobozkal končeky prstov, znova som strčil ruku dnu a nežne som pohladil Madeline na čelo. ,Jeden bozk odo mňa a jeden od tvojej mamičky.´“

Rozprávanie Matta Logelina sa začína v bode, kedy po prvýkrát stretol Liz, svoju budúcu manželku a matku ich dcéry. Niekoľko desiatok strán zachytáva ich spoločný život, vykresľuje rôznorodosť ich charakterov a neskôr opisuje aj prípravy na príchod prvorodeného dieťaťa. Keď nastane zlomový moment a malá Maddy zrazu prichádza o matku, emócie sa začínajú stupňovať a čitateľ tak môže pozorovať vnútro rozprávača, ktoré postupne prechádza viacerými fázami.

Je dôležité podotknúť, že Matt sa zameral v prvom rade na emócie a až potom na „akciu“. Jeho rozprávanie poskytuje čitateľom obraz jeho myšlienok, pocitov a stavov, ktoré mu manželkina smrť spôsobila. Postupom času čitateľ môže spozorovať jemné progresy v jeho prežívaní – schopnosť upnúť sa na dcéru ako na jediný svetlý bod v jeho živote a postaviť sa na vlastné nohy aj potom, čo mu život vzal najpevnejšiu oporu.

Kniha je rozdelená do troch častí, pričom od druhého celku dej naberá pomalší spád. Nastáva totiž fáza, v ktorej sa Matt vyrovnáva s realitou a je postavený pred množstvo nových zážitkov. Prijíma pomoc rodiny, zaoberá sa vecami potrebnými k prežitiu, rieši finančnú otázku a navštevuje s dcérou miesta, ktoré pre neho niečo znamenajú. Čitateľov, ktorí nevedia dostatočne vstrebať emócie vyplývajúce z textu, prípadne očakávajú neustály dejový vývin, môžu tieto pasáže mierne sklamať. Takisto je dôležité, aby si publikum zvyklo na americké prostredie, v ktorom sa všetko odohráva. Len vtedy mu totiž nebudú prekážať skutočnosti typické pre Ameriku týkajúce sa najmä „nadneseného“ prístupu zdravotníckeho personálu k pozostalým či detailov ohľadom administratívnych záležitostí.

„Potom som k sebe dopredu zavolal aj Liziných priateľov a rodinu, aby sa tiež podelili o svoje spomienky na ňu. Zdalo sa, akoby obrad trval asi päť minút, ale keď som sa pozrel na hodinky, zistil som, že tam stojím, rozprávam, počúvam, plačem a smejem sa vyše hodiny.“

Dva bozky pre Maddy odporúčam pre každého, kto rád objavuje cudzie životné osudy a nazerá do duší reálnych osôb. Najväčší úspech však kniha bude mať u ľudí, ktorí taktiež vo svojom živote utrpeli stratu a museli sa rozlúčiť s dôležitou osobou. Práve oni totiž viac ako ostatní čitatelia precítia jednotlivé okamihy a čo je najdôležitejšie – nájdu tu dôkaz, že sa dá žiť ďalej a ich ďalšie dni nemusia znamenať len prežívanie, no môžu mať zmysel.

– dojímavý skutočný príbeh, ktorý sa zameriava predovšetkým na citové prežívanie hlavnej postavy

– kniha je rozdelená do troch celkov

– každá kapitola sa začína krátkou básňou