Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej

Ransom Riggs

Keď sa rozprávka, ktorú ste celý život považovali za výmysel, zmení na realitu.

Veríte na duchov? Na príšery, iný svet, inú dimenziu? Ak áno, možno len máte príliš bujnú fantáziu. No rovnako veci, ktoré si nevieme logicky zdôvodniť, môžu byť i pravdivé…

large-domov_pre_neobycajne_deti_slecny_peregrinovejJacobovi jeho starý otec celý život rozprával o zvláštnom sirotinci, v ktorom bývali vskutku čudné a neobyčajné deti. Opar rozprávky či klamu sa rozplynul v momente, keď Jacobov dedko umiera za skutočne zvláštnych okolností. Jacob je svedkom celého incidentu, ktorý v ňom zanechá tak výrazné dojmy, že sa jeho rodičia rozhodnú vyhľadať mu odbornú pomoc. Lekár však ku podivu Jacobovi odobrí výlet na miesto, kde sa vraj sirotinec nachádza. Samozrejme, za predpokladu, že Jacob na vlastné oči uvidí, že žiadny tvor ani príšera z rozprávania starého otca neexistuje. Všetko je však úplne inak… Jacob sa presvedčí, že starý otec neklamal, a stretáva postavy, o ktorých mu hovoril. Postupne sa dozvedá viac o tom, ako sirotinec funguje, prečo sa deti ukrývajú pred svetom a dopracuje sa aj k informáciám o svojom dedkovi. A okrem iného, musí zabojovať nielen proti svojim rodičom, ktorí mu stále neveria ani slovo…

„Postoupil jsem o krok kupředu a posvítil telefonem okolo. Z temnoty vystoupila stěna s policemi plynými skleněných nádob. Měly nejrůznější tvar a velikost, strakaté od prachu a plné věcí, jež připomínaly želatinu a vznášely se v kalné tekutině. Vzpomněl jsem si na kuchyň a na explodované ovocné a zeleninové zavařeniny, které jsem tam našel.“

Príbehu už po prečítaní prvých strán možno udeliť hneď niekoľko prívlastkov. Neobyčajný, magický, špecifický, zapamätateľný, ľahko rozpoznateľný… Stručne povedané – kniha dokáže v čitateľoch vyvolať dojem. Atmosféru v príbehu jednoznačne upgradujú aj zvláštne fotografie, ktoré – ako sa možno dočítať v knihe – nie sú prácou šikovných grafikov a až na malé výnimky neprešli žiadnymi úpravami, no autor ich nazbieral od zberateľov a archivárov.

I keď obálka evokuje strašidelnú atmosféru (a možno aj to bol dôvod, kvôli ktorému som temnotu a strach spočiatku v knihe hľadala), typické zimomriavky strachu mi príbeh nedokázal navodiť. Prvé kapitoly vzbudzujú množstvo otázok a v momente, keď hlavná postava vhupne oboma nohami do neznámeho prostredia, začína sa akási akčná fantasy rozprávka pre dospelých s množstvom podivných charakterov či detailov, ktorá vzbudzuje dynamický dojem. Neviem, ako knihu vnímajú mladší čitatelia, no dospeláci, ktorí sa občas začítajú do hororu, sa podľa mňa nebudú triasť od strachu.

„Zamrazilo mě v zádech, když jsem si vzpomněl na to, co mi deděček Portman kdysi vyprávěl o jednom chlapci, kterého znával tady, v sirotčinci – o chlapci, v němž bydlely včely. Několil jich vyletělo ven pokaždé, když otevřel ústa, vyprávěl, ale nikdy nebodly, jen když si to Hugh přál.“

Mne osobne sa začiatok knihy čítal trochu pomalšie, nakoľko som po chvíli začala mať pocit, že sa Jacob snáď nikdy nedostane do toľko opisovaného sirotinca, no uznávam, že iný čitateľ si mohol tieto chvíle vychutnávať. Len čo sa však ocitol v blízkosti „podivných detí“ dej sa pre mňa rozbehol, vynáralo sa mnoho podnetov, ktoré mali na svedomí zvyšovanie napätia i spriadanie nových a nových otázok.

V knihe sa mieša hneď niekoľko žánrov či prvkov – dobrodružstvo, fantasy, akcia, dráma aj romantika. Autorovi taktiež nemožno uprieť originálny námet a schopnosť vyfabulovať množstvo maličkostí, ktoré postupne do seba krásne zapadajú, vďaka čomu čitateľ vidí, že dejová línia je skutočne premyslená a vopred naplánovaná. Po jazykovej stránke je príbeh napísaný pomerne jednoducho, no i užšia slovná zásoba a mnohokrát aj kratšie vety postačujú na úplné vykreslenie situácií. Dialógy pôsobia hodnoverne a rovnako aj Jacobova interpretácia skutočností, s ktorými je konfrontovaný.

Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej odporúčam mladším i starším čitateľom, ktorí sa radi ponoria do príbehu, kde musia použiť svoju fantáziu a predstavivosť. Hlavná postava je v tínedžerskom veku, čo môže spočiatku niekoho zaskočiť či dokonca aj odradiť, no tento fakt, myslím, nijako nevplýva na dejovú líniu a po menšom vyladení detailov by ho pokojne mohla nahradiť dospelá postava, a predsa by príbeh ostal nezmenený. Ak obľubujete knihy, v ktorých sa mieša tajomná atmosféra s množstvom doposiaľ nevídaných prvkov, táto kniha stojí za prečítanie.

– originálny námet

– pekné grafické spracovanie

– príbeh je kombináciou viacerých žánrov

– hlavná postava je v tínedžerskom veku

– unikátna a ľahko rozpoznateľná atmosféra

– kniha v čitateľoch vyvoláva špecifický dojem

– súčasťou knihy sú aj fotografie

– pre čitateľov, ktorí majú predstavivosť a fantáziu

– pre mladších aj starších čitateľov

– pre čitateľov, ktorí očakávajú poriadny horor

Vydavateľstvo: Kalligram

Pôvodný názov: Miss Peregrine´ s Home for Peculiar Children

Recenzent knihu čítal: 05hod 50min

Počet strán: 352

Škola, v ktorej vzdelanie nie je prvoradé, no predstavuje len zásterku niečoho, z čoho poriadne zamrazí. Čítaj viac
Čarovná rozprávka, z ktorej ponaučenie si môžu vziať i dospelí. Čítaj viac
Svet čelí hrozbe, ktorá nepozná hranice. Čítaj viac
V knihe od Keith Donohue sa nám paralelne otvárajú dva svety. Jeden z nich je navlas rovnaký tomu nášmu. Bežní ľudia, bežné životy, všedné problémy. V tom druhom je to trochu... Čítaj viac
Na nájdenie tých správnych životných priorít nikdy nie je neskoro. Čítaj viac
Vie si dnešný človek predstaviť, že by na Zemi nastali radikálne zmeny, ktoré by ovplyvnili atmosféru? Nerozoznali by sme ročné obdobia a deň by trval aj niekoľko „dní“? Treba však k tomu pridať aj... Čítaj viac