Dievča vo vlaku

Paula Hawkins

Tri ženy, jedna z nich je nezvestná, druhá alkoholička a tretia zdanlivý anjelik… Premiešajú sa karty?

Už vás niekedy zradila pamäť? Horlivo ste sa pokúšali spomenúť si na dôležité súvislosti a ony nie a nie prísť? Ak áno, určite nezúfajte. Predpokladám, že nešlo o informácie, ktoré by vám pomohli vypátrať zločinca, tak ako to bolo v prípade hlavnej hrdinky Rachel.

large-dievca_vo_vlaku-1Rachel však určite netreba ľutovať, pretože si za všetko môže sama… Večer, keď zmizla mladá a príťažlivá Megan, bola Rachel mierne pod parou a všetky spomienky na túto udalosť odplavil alkohol, s ktorým si neváha pravidelne potykať. V osudnú chvíľu sa však neocitla na mieste činu náhodou – neďaleko Meganinho domu býva jej exmanžel so svojou novou partnerkou Annou, s ktorou si dokonca stihol založiť rodinu. Rachel sa však neustále trýzni spomienkami na minulosť, nedá Tomovi a jeho novej láske vydýchnuť a pravidelne sa mu pripomína. Predstiera, že má stále zamestnanie, o ktoré pred mesiacmi prišla, nemá vlastnú strechu nad hlavou, a tak si kráti čas tým, že sa vlakom preváža okolo ulice, na ktorej Tom a Megan susedia. Práve krehká a zvodná susedka sa stáva stredobodom Racheliných predstáv, začína ju považovať za svoju priateľku až do momentu, kedy Megan zahliadne s cudzím mužom a následne na to sa stáva nezvestnou… Je možné, že bola svedkom incidentu? A nebola náhodou na strane zločinca? Ušla Megan pred svojím životom, alebo ju niekto jednoducho prinútil? Žije ešte vôbec?

„Sedím na pohotovosti univerzitnej nemocnice. Na Gray´s Inn Road ma zrazil taxík. Musím zdôrazniť, že som bola dokonale triezva, no inak v dosť zlom stave – rozpýlená pozornosť, v podstate panika. Mladý a extrémne fešný doktor (bohužiaľ, aj extrémne profesionálny a strohý) mi zašíva trojcentimetrovú ranu nad pravým okom.“

Príbeh má troch rozprávačov a aj keď sa spočiatku čitateľ stretáva najmä s Rachel, postupne autorka poskytuje priestor všetkým trom ženským charakterom. Na striedačku sa tak publikum dozvedá podrobnosti zo života Rachel, Megan a neskôr i Anny, ktorej úloha prichádza prevažne v druhej polovici knihy. Každá z nich vykresľuje svoje pocity z pohľadu prvej osoby, a preto je nesmierne dôležité, aby čitateľova pozornosť neuletela kamsi do neznáma. Inak totiž hrozí menší zmätok v aktuálnych informáciách.

Nedočkaví čitatelia budú v prvej tretine deja vyžadovať väčšiu akciu. Tej je v tejto časti len minimum a autorka využíva takmer všetok priestor na to, aby vykreslila charaktery, ich tienisté stránky a pocity. Neskôr síce udalosti naberajú rýchlejší spád, no stále to nie je dostatočné na to, aby netrpezlivá časť publika, ktorá sa nenechá opantať psychologizáciou postáv, sem-tam nezvažovala definitívny odchod. Ku koncu sa však tento fakt mení, prichádza veľké odhalenie a s ním ruka v ruke i dráma, ktorá sa však končí skôr, ako si ju publikum stihne dosýtosti vychutnať. Ide tu o typický zrýchlený koniec – zrazu sa na čitateľa vynorí množstvo faktov, ktoré sa skĺbia do jedného celku v pomerne krátkom časovom horizonte.

„Keď sa nad tým zamyslím, je to vlastne trápne. Ako som sa ocitla v takejto situácii? Uvažujem, kde sa to začalo, kde je štartovacia čiara môjho úpadku. Uvažujem, čo som mohla urobiť, aby som ho zastavila.“

Napätie je však hmatateľné počas celého príbehu, i keď jeho intenzita sa mení z kapitoly na kapitolu. Neustále tu však možno pocítiť akúsi hnaciu silu potrebnú k prevracaniu ďalších stránok. Zaujímavá zápletka, postavy, pri ktorých nie je ľahké určiť, či spadajú do kladnej alebo zápornej sféry, a ponurá londýnska atmosféra v deji pôsobia ako nesmierne atraktívny prvok.

Dievča vo vlaku je nesmierne zaujímavý kúsok, či už sa hovorí o jeho podaní, charakteroch alebo miere napätia. Viem si predstaviť, že kniha zožne rôznorodé reakcie – zatiaľ čo jedni sa do nej zamilujú od prvej kapitoly, pre iných môže príbeh znamenať skúšku. Každopádne však tento kúsok stojí za pozornosť, odporúčam ho čitateľom, ktorí si radi skladajú vlastné hypotézy, obľubujú postavy so špecifickým profilom a od kriminálok nevyžadujú krvavé obrazy či násilné scény.

Recenzent: Martina Meliškovácta-audioteka

– psychologizácia postáv

– napätie je kolísavé