Dalajlámova mačka

David Michie

Keď sa rozprávačského žezla chopí opustené mačiatko.

Považujete sa za šťastného človeka? Necháte sa ľahko rozhodiť konaním iných ľudí alebo skutočnosťami, ktoré nemôžete nijako ovplyvniť? Možno to môže byť inak… Možno vám poradí mačka…

dalajlamova-mackaMalé himalájske mačiatko je nájdené spolu so svojimi súrodencami v zúboženom stave. Zatiaľ čo ostatné mačiatka z vrhu si na trhovisku rýchlo nájdu nové domovy, táto jediná akosi nikomu nepadla do oka. Až kým ju neobjaví sám Dalajláma a neodnesie si ju do svojho paláca. Mačka tak spoznáva nové prostredie, pozoruje princípy, aké v ňom vládnu, a nasáva nové životné postoje. Zakrátko sa môže stať šíriteľkou budhizmu!

„Vytiahli nás z nášho útulného pelechu, v ktorom sa o nás starala naša matka, a zrazu sme sa, moji súrodenci a ja, ocitli v desivej pouličnej vrave. Už o chvíľku sa chlapcom podarilo vymeniť za kôpku rupií moje dve sestry, najväčšie a najvyvinutejšie z nás. V nadšení z úspešného obchodu ma omylom pustili a ja som tvrdo dopadla na dláždenie. Len zázrakom ma neprešiel okoloidúci skúter.“

Rozprávanie mačky pôsobí nesmierne milo a úsmevne. Na svet sa síce pozerá mačacími očami, no všetko interpretuje ako zástupca ľudu. Nebyť občasných situácií, ktoré mi pripomenuli jej „mačkovitosť“, úplne by som zabudla, že rozprávačom nie je človek. Mnohokrát sama postupuje premenu a uvedomuje si isté skutočnosti, ktoré môže bez problémov aplikovať do života aj človek. Detailisti v texte nájdu niekoľko rozporuplných okamihov, kedy si povedia, že tej či onej činnosti by mačka určite nebola schopná, no ide o drobnosti, ktoré na dejový vývin nemajú žiaden vplyv.

Každá kapitola rozoberá niekoľko princípov budhizmu, ktoré sú demonštrované v bežných životných situáciách. Text je popretkávaný peknými myšlienkami, ktoré však nepôsobia strojene, umelo či vtieravo. Práve naopak – úplne samy a „bezstarostne“ vystupujú z príbehu a je ich možné vytiahnuť z každej situácie. Mačka sa tak stáva šíriteľkou životnej filozofie a učí svojich čitateľov, ako kontrolovať svoje emócie, sústrediť sa na prítomný okamih a za pomoci bdelej mysle nehľadať šťastie vo výškach, kde naň nemôžeme dočiahnuť.

„Po návrate do Dharamsaly sa Jeho Svätosť vrátila ku svojim pravidelným audienčným hodinám, a tak tu teraz sedela s jedným vopred objednaným návštevníkom. Bol to profesor histórie z Británie, ktorý už dlho žiadal dalajlámu o rozhovor. Nemôžem vám prezradiť, o koho konkrétne išlo. Azda postačí, ak naznačím, že učil na jednej z dvoch najprestížnejších anglických univerzít.“

Príbeh plynie voľnejším tempom, jedna situácia pomaly strieda druhú a zanecháva v čitateľoch hlbší dojem. V paláci sa premelie niekoľko postáv a každá z nich je nosičom novej „zmeny“. V deji však nevládne chaos, všetko má svoj čas i hranice. Všetky príhody sú pomerne všedné, no o to viac v nich vyniká posolstvo, ktoré tam autor ukryl. Dalajlámovu mačku odporúčam čítať pomaly, sústredene a vychutnávať si každý riadok. Keďže nejde o kriminálku ani dramatický príbeh, nie je sa kam ponáhľať. Múdrosti skryté v riadkoch dokáže čitateľ vstrebať len vtedy, keď nechá textu a svojim myšlienkam voľný priebeh.

Knihu odporúčam pre čitateľov, ktorí majú voľný jeden alebo dva večery a chcú ich stráviť pri milom, nápaditom a nenáročnom kúsku, ktorý však nie je chudobný na pekné myšlienky a múdrosti. Ak vás zaujímajú základy budhizmu, chcete sa stať pokojnejším človekom Dalajlámova mačka vám povie ako na to.

– jednoduchá a nenáročná dejová línia

– množstvo pekných myšlienok skrytých do bežných situácií

– netradičný rozprávač