Bola som tu

Gayle Formanová

Možeme niesť zodpovednosť za skutky druhých?

Premýšľali ste niekedy nad tým, čo prinúti človeka k tomu, aby si siahol na život? Je za tým totálna rezignácia, výplach mysle alebo strach z budúcnosti?

large-bola_som_tuCody si jedného dňa nájde v emailovej schránke správu od svojej najlepšej priateľky Megan, ktorá sa v nej lúči nielen s ňou, ale aj so životom. Prezieravo tento email nastavila tak, aby prišiel s oneskorením a nik jej tak jej plán nemohol prekaziť. Cody sa tak ocitá na svete bez najlepšej kamošky a snaží sa prísť na to, kde nastala chyba. Meg navonok pôsobila ako bezstarostné dievča, ktorému nik a nič nechýba. Niečo tu však nehrá… Cody sa rozhodne, že celej veci príde na koreň, a tak sa snaží spoznať prostredie, v ktorom Megan strávila posledné mesiace života. Bolo to naozaj jej rozhodnutie? Alebo ju k tomu niekto dotlačil? Zbaví sa Cody pocitu, že mohla svojej priateľke pomôcť, no neurobila to?

„Nastavila email tak, aby prišiel s dostatočným časovým odstupom. Chcela byť dávno po smrti, keď ho dostaneme. Pravdaže, to všetko som sa dozvedela až neskôr. Len čo som si ho prečítala v počítači mestskej knižnice, pomyslela som si, že ide o žart alebo o falošný poplach. Vytočila som Megino číslo, no nedvíhala telefón, tak som zavolala jej rodičom.“

Autorka Gayle Formanová zvolila skutočne pútavý úvod a ihneď čitateľom predostrela rozlúčkový email. Tento fakt spôsobí, že sa publikum okamžite ponorí do príbehu a snaží sa nájsť čo najviac informácií vedúcich k rozuzleniu celého problému. Stagnujúce pasáže tu možno postrehnúť len výnimočne a ak sa tak predsa stane, časté dialógy pomôžu čitateľom k rýchlejšiemu postupu vpred. Zbytočných opisov je v texte naozaj minimum a aj vedľajšie prvky, ktoré dej neovplyvňujú, sú do deja zakomponované tak, aby dokázali podporiť a rozvinúť atmosféru príbehu.

Celým dejom sa nesie mierne melancholická nálada, no keďže je zápletka vystavaná na smrti mladého dievčaťa, niet sa čomu diviť. Napriek všetkému však ide o mimoriadne rýchle čítanie a skúsenejšej časti publika kniha nevydrží dlhšie ako tri hodiny.

Hoci je kniha primárne určená pre mladých čitateľov v tínedžerskom veku, dokáže upútať aj dospelých. Autorka v texte poukazuje na nástrahy internetu a jeho vplyv na mladých ľudí, rovnako ako aj na úskalia, ktoré so sebou prináša neliečenie či podcenenie psychickej choroby. Na to, že ide o knihu pre mladších čitateľov, si autorka dala viac-menej záležať a namiesto toho, aby dej prešpikovala sladkými ľúbostnými scénami, zamerala sa na témy, ktoré možno označiť ako vážnejšie či ťažšie.

„Meg síce nežila priamo v kampuse, no univerzita spravuje aj všetky priváty. Keď úradníčke vysvetlím, kto som, okamžite si domyslí, prečo som prišla, a v očiach sa jej zračí čosi, čo dobre poznám a nenávidím – umelý súcit. ,Úprimnú sústrasť,´ vyhlási.“

Okrem iného sa jej podarilo celkom šikovne vykresliť kontrastné rodinné zázemia. Cody pochádza z neúplnej rodiny a jej matka si príliš nedáva záležať na tom, aby svojej dcére poskytla prostredie, do ktorého sa bude rada vracať aj v dospelosti, zatiaľ čo Megan mala možnosť vyrastať v kompletnej rodine, ktorú príliš nesužovali finančné problémy či permanentné hádky na domácej pôde. Tento prvok dokáže zapôsobiť na čitateľa a prinútiť ho k zamysleniu či uvedomeniu si zopár dôležitých vecí. Čo sa týka ostatných postáv, zväčša sú to tínedžeri vekovo blízki k cieľovej skupine knihy, no i tu možno nájsť pár postavičiek, ktoré majú svojho ducha. Prázdnych schránok, ktoré by len monotónne vyslovovali svoje repliky, sa preto netreba obávať.

Bola som tu možno charakterizovať ako dobre zvládnutý príbeh pre mladých ľudí, ktorý sa však ujme aj u dospelej časti publika. Dej má spád, obsahuje mnoho zaujímavých podnetov a myšlienka má edukačný nádych, čo je dnes takpovediac raritný jav. Príbeh je písaný v prvej osobe z pohľadu Cody, vďaka čomu sa stupňuje miera emotívnosti a zľahka tu možno spozorovať následky, ktoré na duši mladého človeka zanechá smrť blízkej osoby. Bola som tu preto odporúčam každému, kto baží po dramatickom a rýchlom čítaní podfarbenom množstvom pocitov.

– rýchly dejový spád

– časté dialógy, minimum opisov

– pútavý úvod