Bábovky

Radka Třeštíková

12 vtipno-smutných osudov pod jednou strechou.

Ako vníma milenka manželku a manželka milenku? Čo za pocity navštevujú dušu tínedžerky, ktorá síce žije v blahobyte, no chýba jej záujem zo strany rodičov? Dokáže matka rozchodiť informáciu, že jej syn je gej, a čo prežíva mladá žena, ktorá sa vzdala svojho dieťaťa?

large-babovky12 mesiacov, 12 kapitol a 12 žien, ktorých životy sú prepojené, niekedy viac, inokedy menej, i keď to tak na prvý pohľad vôbec nevyzerá. No svet je celkom malý a táto kniha je toho dôkazom. Odhaľuje čitateľom mikrosvety jednotlivých postáv, ktoré sa musia popasovať s úplne všedným problémom – vlastným životom. Každá z nich sa totiž dostala do pozície, s ktorou v kútiku duše nie je spokojná. Zatiaľ čo jednu trápi finančná otázka, druhá sa zamýšľa nad krehkosťou bytia, tretia rieši samotu a štvrtá… to by bolo nadlho. Tak či onak, v tejto zbierke príbehov elegantne splývajúcich do jedného pôsobivého celku možno nájsť radosť z príchodu nového života aj smútok nad jeho zánikom. Samotu, snahu naplniť očakávania iných, neveru, lásku, žiarlivosť, pocit viny, mladosť aj starobu…

„Žádné miluju tě nebo aspoň mám tě rád, stal se ze mě obyčejný párek v rohlíku dole v přízemí za deset korun. Martin si dá rovnou dva, já žádný, protože mě chuť na všechno přešla už u papírových krabic, ale tu fialovou gladiolu, co mi dal, tu si chci nechat, snad že se mi bude hodit k prostíraní, snad právě proto, jenže jí nakonec zapomenu v té tašce se svíčkama, tak nic, tak třeba příště.“

Po prečítaní knihy sa bude v čitateľovi miešať množstvo pocitov a myšlienok. V prvom rade sa zamyslí nad tým, ako je možné, že sa autorke podarilo s ľahkosťou vymyslieť 12 mini príbehov, ktoré na úplnom konci knihy dokázali vytvoriť pôvabný a ladný celok bez toho, aby aspoň jedna časť nevyznievala afektovane či strojene. A hneď potom bude premýšľať nad tým, či bola kniha vtipná alebo smutná…

A práve tu sa autorkin talent prejaví najvýraznejšie. Dokázala podať osobné tragédie postáv vtipne, trefne a s nadhľadom. Aj pasáže, ktoré by si v inom diele zaslúžili ľútosť či dokonca slzy, tu pôsobili humorne, no napriek tomu sa zachovávala ich vážnosť. Kontrast štýlu písania a obsahu je tak špecifický, že sa už po niekoľkých stranách stáva rozpoznateľným prvkom a humor sa na čitateľa vynorí aj v momentoch, kedy by to vôbec nečakal. Autorka totiž vedela vytvoriť vtipnú scénu bez ohľadu na to, či sa postavy nachádzali v bizarnej alebo v úplne bežnej situácii. Celkovému dojmu napomáha aj jej špecifický rukopis – mnohokrát ide o extrémne dlhé súvetia, ktoré sú však podané zrozumiteľne a jasne.

Každá kapitola zachytáva život jednej z postáv, a to z pohľadu prvej osoby. V jej príbehu však čitateľ zároveň hlbšie spoznáva aj tie charaktery, ktoré boli v centre diania o niekoľko kapitol ďalej a nachádza tak stále ďalšie a ďalšie strany mince, až na bude mať v závere pocit, že tentokrát má minca strán rovno dvanásť. V jednotlivých kapitolách sa vždy znenazdajky vynorí súvislosť, ktorá vytvorí opäť novú spojovaciu čiaru medzi charaktermi a zároveň čitateľom ukáže aj pohľad na jednu a tú istú problematiku z druhej strany.

I keď ide o oddychový kúsok, nie je na škodu, ak čitateľ vstrebáva detaily a memoruje si základné vzťahové väzby. Zníži sa tak riziko, že bude mať v deji najmä v druhej polovici knihy menší neporiadok. Rozprávanie postáv navyše nie je chronologické, mieša sa tu prítomnosť s retrospektívou, a hoci sú tieto pasáže od seba zreteľne oddelené, je potrebné si sem-tam ujasniť, kde sa práve čitateľ nachádza.

Bábovky sú ukážkovým príkladom toho, že aj oddychovky môžu byť výnimočné. Formou aj obsahom, pointou aj atmosférou. Ak hľadáte netradičný, nepredvídateľný a zároveň stále nenáročný kúsok, Bábovky si nenechajte ujsť spred nosa. Okrem iného sa budete po celý čas zamýšľať aj nad tým, prečo kniha nesie tento názov. Je v tom akási symbolika, alebo nie?

– smutno-vtipné situácie

– časté dlhé súvetia

– rozprávanie v prvej osobe