Babičky: Mrtvý kuchař

Minna Lindgrenová

S kriminálkou to ide aj inak…

Kto povedal, že v dobrej kriminálke musí vystupovať dôležitý a svojský vyšetrovateľ? Že dej musí byť plný násilia a krvi? Nič také nie je potrebné!

babicky-mrtvy-kucharSiiri, Irma a Anna-Liisa. To je trojica babičiek bývajúca v domove dôchodcov s názvom Podzimní háj, ktorá sa v príbehu postará o zábavu aj napätie. Jednotvárny život starého človeka pozostávajúci z hrania kariet, pitia vína, vozenia sa po linkách mhd a sledovania, kto má kedy pohreb, im naruší smrť mladého kuchára pracujúceho v Podzimnom háji. Seniorské trio sa snaží vypátrať, čo sa mohlo mladému mužovi stať, veď predsa tridsaťročný človek má ešte čas na to, aby sa stretol so smrťou tvárou v tvár. Zdá sa však, že okolo jeho osoby je uvrhnuté informačné embargo. Alebo je to inak? Babičky to vidia po svojom a keď im vlastné sily nestačia, prizvú si na pomoc napríklad aj členov motorkárskeho gangu.

„Minulý týden visel prápor Podzimního háje na půl žerdi, a protože se Dáma v klobouku neukázala řadu dní, všichni se domnívali, že umřela právě ona. Jenže včera se z ničeho nic objevila v tyrkysovém kloboučku a přišla si jako obvykle zahrát bingo. Že prrý si mezitím odskočila pro náhradní součástku k srdci a málem přitom umřela na infarkt.“

Sprvoti sa môže zdať, že kniha bude akousi paródiou na detektívku. Komická trojica stareniek s pohľadom na svet tak veľmi príznačným pre starých ľudí totiž naozaj v príbehu pôsobí ako komický prvok. Starobu vnímajú svojsky, smrť neberú tragicky, ale ako prirodzenú súčasť života a úsmev z tváre im nevymažú ani choroby. Po niekoľkých kapitolách ale čitateľ môže spozorovať aj druhú stranu ich životov, ktorú autorka nepredostrela hneď, aby násilne tlačila na city, no pomaly ju odhaľovala v celkom banálnych situáciách. Na rad tak prídu aj emotívne momenty, v ktorých je vidieť, že samota je pre každého z nás akýmsi vnútorným strašiakom. Téma starnutia je tu spracovaná veľmi zručne a po dočítaní knihy v čitateľoch zarezonuje ako najvýraznejší prvok.

Prispievajú k tomu aj obrazy z prostredia domova dôchodcov, ktoré zachytávajú konanie personálu a zákulisné ťahy vedenia. Ako môžu mať dôchodcovia prehľad o tom, koľko platia za jednotlivé služby, keď sa vo virtuálnom svete strácajú a internet banking je pre nich veľkou neznámou? Je im dopriata advekvátna starostlivosť? Vedia, kvôli čomu užívajú nadmerné množstvo liekov? Sú v domove v bezpečí? Dalo by sa povedať, že autorka v jednom románe poukazuje na všetky hrôzostrašné praktiky, ktoré môžu staršieho človeka odkázaného na pomoc iných postretnúť.

Na druhej strane – kriminálna zápletka je veľmi jednoduchá, no už z anotácie môže byť každému jasné, že Minna Lindgrenová nechce zvrhnúť z trónu kráľovnú severskej krimi Camilu Läckbergovú. Napätie však aj napriek vedľajším situáciám neustále pretrváva, i keď uznávam, že niektorí čitatelia môžu byť mierne otrávení z niektorých scén či dlhších opisov, ktoré síce majú v príbehu svoje miesto, no s kriminálnou zápletkou žiadnym spôsobom nesúvisia, a preto ju spomaľujú.

„Jejich přátelství začalo bramborovou kaší. Tá se v jídelně Podzimního háje podávala až moc často, zato rýže nikdy. Zodpovědní činitelé se domnívali, že staří lidé beztak nemají zuby a kaše se jim dobře jí, jako dětská strava. Ve všech pokrmech chyběla sůl a o plátku masa si klienti mohli nechat leda zdát.“

Čitateľ, ktorý má rád humor a sarkazmus, si však príde na svoje. Živé a akčné babičky sú výborným sprostredkovateľom zábavy, no ako sa vraví, všetkého veľa škodí a najmä tá časť publika, ktorá očakáva detektívku so všetkým, čo k tomu žánru patrí, si to počas čítania povie hneď niekoľkokrát. Opäť tu teda platí, že rozhodujúcim činiteľom sú očakávania, s akými sa do knihy pustíte. Anotácia a predstavenie príbehu verejnosti takisto mierne zavádza a všetka propagácia sa tak míňa účinku. Je tu potrebné naladiť sa na zábavnú vlnu a detektívne prvky brať len ako spestrenie humorne ladeného príbehu.

Babičky: Mrtvý kuchář mi zaimponovali. Postavičkami, na ktoré tak skoro nezabudnem, zobrazením staroby a všetkých nedokonalostí, ktoré so sebou prináša. Je to emotívny spoločenský román napísaný vtipne a rozumne s detektívnou zápletkou, ktorá predstavuje skôr čerešničku na torte ako základ príbehu. Ak zbierate do svojej knižnice netradičné oddychovky a páčili sa vám napríklad príbehy ako: Teta Poldy a sicílske levy či Agatha Raisinová, Babičky si určite vychutnáte.

– vynikajúco zobrazený motív starnutia

– svojské hlavné postavy

– jednoduchá detektívna zápletka