Nechtění

Kristina Ohlssonová

Začalo sa to únosom…

Premýšľali ste niekedy nad tým, čo ženie vraha k tomu, aby začal konať? Aký je jeho motív? Myslí si, že koná dobro, alebo si naplno uvedomuje zvrátenosť svojich skutkov?

nechteni-duzeSpočiatko to vyzeralo ako obyčajná cesta vlakom. Matka malého dievčatka na jednej z medzizastávok z vlaku vystúpi a nechá v ňom svoju spiacu dcéru. Vlak však odíde skôr, ako sa stihne vrátiť späť. Dievčatko tak ostane vo vlaku osamote, no to predsa ešte nie je dôvod na paniku. Matka má v pláne prísť do Štokholmu taxíkom, veď od prestupnej stanice, v ktorej ostala „visieť“, je to len kúsok. Keď však vlak dorazí na konečnú stanicu, po dievčatku už niet ani stopy. Kam sa podelo? Vzal ho niekto? Vyšetrovanie má na starosti trojica z kriminálneho oddelenia – Alex Recht, Peder Rydh a Fredrika Bergmanová. Zatiaľ čo sa oni púšťajú do pátrania a na muške majú otca zmiznutej dievčiny, niekde vo Švédsku sa pred svojím trýzniteľom skrýva mladá žena, ktorá, zdá sa, vie viac než celý vyšetrovateľský tím. Ako sa skončí osud malého dievčaťa? Vráti sa k matke? Alebo bude únosov viac? Čo poháňa tohto netvora vpred?

Kriminálka má rýchly začiatok, nakoľko je poslucháč ihneď vsadený do prostredia, v ktorom sa udeje únos. Postupom času možno prísť na to, že príbeh plynie pozvoľna a na detektívku aj celkom ľahko. Poslucháč zaznamená viac opisov, či už charakterov, alebo okolností, všetko však zachraňuje dobré prerozprávanie týchto pasáží, za čo možno vďačiť rozprávačskému talentu autorky. Nedočkavá časť publika ale po čase môže prísť na to, že jej takýto spôsob napredovania nemusí vyhovovať. Naproti tomu je však dôležité podotknúť, že audioverzia tejto kriminálke viac ako lichotí – nie je potrebné neustále sústredenie a lipnutie na každom slovíčku. Pasáže, ktoré sú kľúčové, sa striedajú s voľnejšími úsekmi, ktoré publiku poskytujú priestor na akési zregenerovanie mysle.

Čo sa týka deja a dejovej línie, skúsenejší poslucháč alebo čitateľ kriminálok ho môže označiť za predvídateľný. Motív vraha nie je veľmi obtiažne uhádnuť skôr, ako nám ho podsunie autorka. To však príbehu neberie jeho atraktivitu, nakoľko mnoho prvkov, ktorými kniha disponuje, pôsobia príťažlivo –  postavy, hlavný motív i prostredie. Zvláštnym javom je i to, že aj keď poslucháč začína intuitívne tušiť viac, napätie pretrváva i naďalej.

Skutočnosť, že autorom je žena, sa nedá zaprieť. Ženská ruka sa odráža najmä v spôsobe vrážd, do ktorých je pridaná len minimálna miera brutality a všetko čo sa týchto pasáží týka, je opísané šetrne. Ak od severských kriminálok očakávate scény plné násilia a krvavých podrobností, v tomto prípade ostanete sklamaní. No má to i druhú, náprotivnú stranu – poslucháčom, ktorým sú drastické obrazy takpovediac proti srsti, táto detektívka sadne.

Interpretácia príbehu musí sadnúť každému poslucháčovi. Príjemný a charizmatický hlas Michala Gulyáša vytvoril s príbehom dokonalý súlad, dôsledkom čoho žiadna pasáž poslucháča „neotravuje“. Dialógy aj opisné časti boli zvládnuté na výbornú a ani raz sa nevyskytol neželaný účinok dlhodobého monológu, a to uspávací efekt.

Detektívku Nechtění odporúčam najmä ženskej časti publika, ktorá iné severské kriminálky nedokáže vstrebať kvôli ich brutalite. To však ešte neznamená, že muži sú automaticky mimo hry – príbeh je postavený tak, aby jeho prvky oslovili obe pohlavia. Skúsení poslucháči/čitatelia však môžu pocítiť mierne rozčarovanie, keďže slovíčko predvídavý sa v kriminálkach veľmi nenosí. Ja by som Nechtěných pomenoval ako kriminálku, ktorá by ma možno v knižnej podobe mierne nudila, no jej audioverziu budem odporúčať každému, kto obľubuje audioknihy. Konečne som si totiž mohol vypočuť detektívku, pri ktorej som nemusel sledovať každé jedno slovíčko a v hlave okamžite po každej situácii spriadať konšpiračné teórie.

– rýchly úvod, poslucháč je ihneď vsadený do deja

– dlhšie pasáže

– viacero opisov

– mierne predvídateľný dej

– žiadna brutalita

– zaujímavý motív vraha

– pre poslucháčov, ktorých prekombinované kriminálky vyčerpávajú

– pre tú časť publika, ktorá neznesie brutalitu a drastické scény

– pre všetkých, ktorí obľubujú jemnejšie, no stále napínavé kriminálky

– pre poslucháčov, ktorým prekáža predvídavosť deja

– pre tých, ktorí očakávajú klasickú severskú kriminálku so všetkými prvkami, ktoré k nej patria (zvrátené profily viacerých charakterov, krvilačné obrazy, tajuplné, výrazné a pochmúrne prostredie)

Vydavateľstvo: Audiotéka

Dĺžka audioknihy: 13hod 20min

Interpret: Michal Gulyáš

Kategória: detektívky

Uvoľniť sa už viac nebude problém. Čítaj viac
Naomi Woodová Každá z nich túžila byť tou poslednou Ernest Hemingway. Meno, o ktorom musel počuť každý, dokonca i ten, ktorý sa nepýši bohatou knižnicou a prezývkou vášnivý čitateľ. Len málokto však vie, že život po boku svetoznámeho amerického spisovateľa Čítaj viac
Karta sa obracia a žezlo rozprávača putuje na vedľajší trón. Čítaj viac
Románov, ktoré opisujú vojnové zverstvá a dopad svetových konfliktov na život jednotlivca, je na trhu mnoho. Avšak len máloktorá kniha ukazuje, čo bolo potom... Čítaj viac
Návod na to, ako spánok využiť vo svoj prospech. Čítaj viac